Don’t Breathe

Regisseur Fede Alvarez toont zich met Don't Breathe een expert in het horror/thriller-genre. Hij weet wat belangrijk is en houdt de kijker volledig in zijn greep zonder pretentieus te worden.

Don’t Breathe is nu te koop op Blu-ray en DVD.

Na een aantal korte films te hebben gemaakt brak regisseur Fede Alvarez in 2013 door met zijn remake van de horrorklassieker Evil Dead. Daarnaast regisseerde hij een aflevering van de From Dusk Till Dawn-serie, maar met zijn horrorthriller Don’t Breathe lijkt hij zijn naam bovenaan elk lijstje in Hollywood te hebben gezet.

Een groep inbrekers uit San Diego wil een grote slag slaan om naar Los Angeles te kunnen verhuizen. Rocky (Jane Levy), Alex (Dylan Minnette) en Money (Daniel Zovatto) denken met een blinde Irak-veteraan (Stephen Lang), die een grote schadevergoeding schijnt te hebben ontvangen, het ideale slachtoffer te hebben gevonden. Dit plan loopt iets anders, de oude man blijkt niet zo weerloos als gedacht en de jongeren zien zichzelf van daders in slachtoffers veranderen. Niemand lijkt uit het donkere huis te kunnen ontsnappen.

Dat Fede Alvarez vaak als kandidaat wordt genoemd om grote films te regisseren kunnen we na het zien van Don’t Breathe goed begrijpen. Tijdens de vele plotwendingen en onthullingen voel je je als een marionet in Alvarez’ handen, hij bespeelt echt de toeschouwer en weet overal mee weg te komen. De regisseur weet duidelijk wat belangrijk is voor een goede horrorfilm. Zo speelt geluid een belangrijke rol, zowel de muziek als de geluidseffecten. Ook worden bovennatuurlijke elementen wijselijk buiten beschouwing gelaten, de psychologische kant is essentieel in de horror van Don’t Breathe.

Je gelooft dat een personage als dat van Stephen Lang echt zou kunnen bestaan en dat is enger dan welke demoon of geest dan ook. Dit komt ook door zijn geweldige acteerprestatie. De blinde man zegt niet veel, maar Lang weet zowel de fragiele als sterke kant erg overtuigend te brengen. Don’t Breathe is een rechttoe-rechtaan horrorthriller die de kijker 90 minuten lang in bedwang weet te houden. De manier waarop de film haast alles goed doet zonder pretentieus te worden is bewonderenswaardig.