Sully

Regisseur Clint Eastwood maakt met zijn verfilming van het 'Mirakel op de Hudson' gebruik van een interessante structuur. Deze is soms wat repetitief, maar Tom Hanks maakt een hoop goed. Het stoort daardoor niet dat er een hoop drama verzonnen is.

Sully is nu te koop op Blu-ray en DVD.

In januari 2009 werd de wereld opgeschrikt toen een vliegtuig in de New Yorkse Hudson River belandde. Was het een crash, veroorzaakt door terroristen? Het bleek een perfect uitgevoerde noodlanding van piloot Chesley ‘Sully’ Sullenberger te zijn, die hiermee de levens van 155 inzittenden redde. De gebeurtenis werd al snel omgedoopt tot het ‘Mirakel op de Hudson’.

Sully (Tom Hanks) en copiloot Jeff Skiles (Aaron Eckhart) vertrekken met US Airways-vlucht 1549 van La Guardia in New York. Kort daarna slaat het noodlot toe: door een aanvaring met een groep vogels vallen beide motoren uit. Sully wordt aangeraden terug te keren naar het vliegveld, maar hij besluit in de Hudson te landen. Alle passagiers worden gered, maar niet iedereen beschouwd Sully als een held. Er zijn twijfels over de noodzaak van zijn risicovolle besluit en er wordt een onderzoek ingesteld.

Sully

Regisseur Clint Eastwood heeft met Sully een van zijn kortste films gemaakt. Hij komt snel ter zake en start met de nasleep van het ongeluk: via een droomsequentie krijgen we te zien wat een mogelijke afloop had kunnen zijn. Deze beelden, die meerdere keren voorbijkomen, verwijzen duidelijk naar 9/11; een beetje goedkoop, maar wel effectief.

Het verdere vervolg heeft een wat aparte structuur. Eastwood maakt veel tijdssprongen en herhaalt bepaalde gebeurtenissen. Zo krijgen we het daadwerkelijke mirakel vanuit meerdere oogpunten te zien. Een interessante aanpak, maar deze maakt het wel wat repetitief. Gelukkig stelt Tom Hanks zeker niet teleur in de rol van de heldhaftige piloot. Tussen de vele technische praat en vergaderscènes vormt Sully eigenlijk het enige uitgediepte personage, maar gezien de filmtitel is dit een logische keuze. Dat er een hoop drama is verzonnen is wat jammer, maar desondanks is Sully een prima film. Voor het daadwerkelijke verhaal raden wij aan om andere bronnen te raadplegen.