Planet Earth II

Planet Earth II is indrukwekkend in elk opzicht. De manier waarop de natuur in beeld wordt gebracht weet de uitstekende inhoud verder te versterken. De natuurdocumentaire voelt op momenten als een Hollywood-film en er is geen saai moment aanwezig.

Planet Earth II is nu te koop op Blu-ray en DVD.

In 2006 kwam de BBC met de eerste Planet Earth. De serie oogstte veel lof en de Blu-ray groeide door de uitstekende beeldkwaliteit uit tot een gewild object onder liefhebbers. Toch is deze nieuwe versie zowaar nog indrukwekkender.

De verschillende afleveringen behandelen diverse onderwerpen: eilanden, bergen, jungles, woestijnen, graslanden en uiteindelijk steden. De afgelegen gebieden staan garant voor geweldige plaatjes, zowel door de omgevingen als de dieren. Veel van deze elementen zijn nooit op deze manier in beeld gebracht. Zo zien we penguins die de zee trotseren op het ver afgelegen Zavodovski-eiland en vechtende sneeuwluipaarden op de top van de Alpen. De laatste aflevering, die zich in stedelijke gebieden afspeelt, vormt een mooi contrast en is zeker niet minder indrukwekkend.

Planet Earth II

De verbluffende vormgeving weet de uitstekende inhoud verder te versterken, waardoor je soms het gevoel krijgt naar een Hollywood-film te kijken. De eerste versie was al indrukwekkend, maar de nieuwe serie maakt optimaal benut van de vele technologische vooruitgangen. De taferelen lijken haast in scene gezet, of digitaal gecreeerd in de trant van The Jungle Book, maar zijn simpelweg op sublieme wijze geregisseerd en vastgelegd. Zo zien we hagedissen vechten alsof ze in een boksfilm als Creed zitten, of slangen ontsnappen alsof het een actiefilm is. Maar er is ook ruimte om te laten zien hoe bomen in de jungle met elkaar concurreren om zonlicht.

De uitzonderlijke cinematografie geeft de natuurdocumentaire een cinematische kwaliteit. Met mooi gebruik van technieken als slowmotion en nachtcamera’s is alles prachtig in beeld gebracht. Er is geen saai moment en je blijft continu geïnteresseerd, alleen al omdat elk shot zo fascinerend is. In combinatie met de prachtige beeldkwaliteit maakt dit de Blu-ray tot een verplichte aanschaf voor iedereen die zijn thuissysteem eens goed wil demonstreren.