Bulletstorm: Full Clip Edition

Bulletstorm: Full Clip Edition is een heerlijke over-the-top-shooter die zijn naam eer aandoet. Deze versie ziet er dankzij de Unreal Engine 4 weer fris en fruitig uit. Het skillshot-systeem is leuk en zorgt ervoor dat het spel niet snel gaat vervelen. Het is alleen wel jammer dat er niet heel erg veel nieuwe content is voor terugkerende spelers.

In 2011 kwam de first-person shooter (FPS) Bulletstorm uit voor de PlayStation 3, Xbox 360 en PC. Het spel van de Poolse ontwikkelaar People Can Fly werd goed ontvangen door de media, maar is op de een of andere manier enigszins in de vergetelheid geraakt. Dat is natuurlijk jammer en dat moeten ze bij Gearbox Software ook gedacht hebben, want zes jaar later is daar Bulletstorm: Full Clip Edition. Deze remaster bevat alle DLC van het origineel en de mogelijkheid om de campagne te spelen met niemand minder dan Duke Nukem. Is het spel nog steeds leuk om te doen en is het de moeite waard om de Full Clip Edition aan te schaffen?

Bulletstorm speelt zich af in de 26ste eeuw in een tijd waar het universum bestuurd wordt door de Confederation of Planets. Grayson Hunt is de leider van Dead Echo, een black ops-team onder leiding van generaal Sarrano. In opdracht van deze generaal doden de teamleden van Dead Echo vermeende criminelen, waaronder een man genaamd Bryce Novak. Vlak na zijn dood komen ze erachter dat Novak als verslaggever bezig was met een documentaire over de burgerslachtoffers van Dead Echo. Ze beseffen zich dat ze al die tijd voor de gek zijn gehouden door Sarrano. Grayson en zijn team deserteren en ze worden ruimtepiraten, op de vlucht voor Sarrano.

Tien jaar later: Grayson geeft leiding aan een schip met zijn oude teamgenoten, Ishi Sato, Rell, en Doc Oliver. Hij spot Sarrano’s schip, de Ulysses, vlakbij de planeet Stygia. In een dronken bui valt hij deze aan. De schepen komen met elkaar in aanraking en ze moeten een noodlanding maken op Stygia, waarbij Ishi zo erg gewond raakt dat hij in een kritieke toestand komt.

Bulletstorm: Full Clip Edition

Over het algemeen hoeft een FPS het niet echt te hebben van een sterk narratief, maar het kan natuurlijk altijd helpen. Het verhaal van Bulletstorm zit redelijk in elkaar en is leuk om te volgen, vooral omdat ze de dialogen volgestopt hebben met zeer flauwe humor. Erg geloofwaardig is het natuurlijk niet, maar dat is dan ook gelijk de charme van Bulletstorm.

Een FPS draait natuurlijk vooral om gameplay en dat zit bij Bulletstorm wel goed. De besturing van je personage gaat soepel en eenvoudig, zeker wanneer je vaker dit soort spellen speelt. In deze game kun je niet springen, maar wel gebruik maken van een soort powerslide. Wanneer je deze op de juiste manier uitvoert en zo je tegenstander aanraakt, belandt deze in een soort slowmotion-stand en kun je hem met gemak afmaken. Diezelfde stand kun je ook bereiken door een tegenstander te schoppen. Ook kan het glijden gebruikt worden om snel weg de komen wanneer je in een benarde positie zit. Het powersliden is een leuke toevoeging en je betrapt jezelf er al snel op dat je het vaker gebruikt dan misschien nodig is.

Bulletstorm doet zijn naam eer aan, want het draait natuurlijk allemaal om de kogels. Voor het afvuren daarvan heb je de beschikking over verschillende soorten wapens. Het begint allemaal vrij simpel met een beperkte set, maar naarmate je verder komt speel je meer geweren, pistolen e.d. vrij. Elk wapen is uniek en het wisselen ervan kan het verschil maken tussen leven en dood. Ons meest favoriete wapen was toch wel het sluipschuttersgeweer, vooral omdat je de kogel helemaal kunt volgen en op het laatst zelfs nog kunt bijsturen. Op die manier kun je er bijvoorbeeld voor zorgen dat de kogel eindigt in de achterste van je tegenstander. Iets wat, gek genoeg, erg veel voldoening geeft.

Bulletstorm: Full Clip Edition

De manier waarop je tegenstanders ombrengt is van groot belang. Hiermee kun je namelijk verschillende skillpoints verdienen, die weer te gebruiken zijn voor het upgraden van wapens en het kopen van de nodige munitie. Er zijn zeer veel manieren om skillpoints te verdienen; de een wat moeilijker dan de ander. Het zorgt er in ieder geval wel voor dat Bulletstorm niet al te snel saai wordt.

Bulletstorm: Full Clip Edition is een remaster en dus ziet het een stuk beter uit. Het origineel is gemaakt met behulp van de Unreal Engine 3 en voor deze versie hebben ze een upgrade gedaan naar de vierde versie. Hierdoor ziet het spel er weer fris uit en misstaat het niet op de huidige generatie consoles.

Bulletstorm: Full Clip Edition is eigenlijk een heerlijke over-the-top-shooter die zorgt voor genoeg uurtjes hersenloos knallen. De besturing is simpel en zit goed in elkaar, zeker wanneer dit niet je eerste FPS-game is. Het verhaal is leuk genoeg om te volgen en dat komt met name door de zeer flauwe grappen. Het skillshot-systeem zorgt voor een leuke uitdaging en voorkomt dat het snel gaat vervelen. Bulletstorm: Full Clip Edition is zeer zeker de moeite waard wanneer je het origineel niet gespeeld hebt, maar biedt niet heel erg veel nieuws voor terugkerende spelers. Dat neemt natuurlijk niet weg dat deze versie er wel een stuk beter uitziet dan de versie uit 2011.