Kingdom Hearts HD 1.5 + 2.5 ReMix
NWTV-redactie
NWTV-redactie

Kingdom Hearts HD 1.5 + 2.5 ReMix is een complete collectie waarin je het fantastische avontuur van bijna alle Kingdom Hearts-delen nog een keer op de PlayStation 4 kunt beleven. Echter slaat Square Enix wel de plank mis door twee delen te verfilmen in plaats van speelbaar te maken. Desondanks is deze collectie een must voor iedere liefhebber en nieuwkomer.

In de afgelopen jaren zijn er behoorlijk wat Kingdom Hearts-games door Square Enix uitgebracht. Dit heeft geleid tot het bestaan van een waar universum, dat op zichzelf al een flinke puzzel is. Gelukkig is Square Enix met een oplossing gekomen, waardoor we van bijna alle voorgaande delen kunnen genieten. Dat is Kingdom Hearts HD 1.5 + 2.5 ReMix voor op de PlayStation 4. Deze remaster voelt als vertrouwd voor alle Kingdom Hearts-fans en is een aangename introductie degenen die zich graag aan de serie willen wagen. Uiteraard is het ook de kans om alle Kingdom Hearts-games op dezelfde console te kunnen spelen voordat we aan het slotdeel Kingdom Hearts III gaan beginnen. Kingdom Hearts HD 1.5 + 2.5 ReMix bestaat uit vier spellen en twee films, namelijk: Kingdom Hearts Final Mix, Kingdom Hearts Re: Chain of Memories, Kingdom Hearts 358/2 Days, Kingdom Hearts Final Mix II, Kingdom Hearts Birth By Sleep Final Mix en Kingdom Hearts Re:coded.

In Kingdom Hearts volgen we het verhaal van Sora die zijn vrienden Riku en Kairi kwijtraakt nadat het eiland waarop ze woonden door de duisternis werd aangevallen. Na een ontmoeting met Donald en Goofy, die in opdracht van Koning Mickey naar de ‘Key’ moeten zoeken, blijkt Sora de uitverkorene te zijn om een Keyblade te kunnen hanteren. Met de Keyblade kunnen ze Heartless, wezens waarvan het hart door de duisternis is overgenomen, verslaan en werelden tegen het kwaad beschermen. Het drietal vervolgt hun reis samen, op zoek naar Sora’s vrienden en Koning Mickey. Dat de zoektocht nog niet zo gemakkelijk is blijkt wel uit hoeveelheid van zes verschillende games. Zo blijkt Sora’s vriend Riku overgenomen door de duisternis en vecht hij gedurende de Kingdom Hearts-games tegen zijn innerlijke duisternis. Ondertussen zitten verschillende kwaadaardige Disney-figuren en de mysterieuze Organization XIII Sora dwars.

Hoewel Sora het hoofdpersonage is, gaat een van de zes spellen over drie heel andere personages. Kingdom Hearts Birth by Sleep Final Mix speelt zich jaren voor de avonturen van Sora af. Daarin zijn Terra, Aqua en Ventus drie jonge dragers van de Keyblade, die trainen om deze te meesteren. Nadat Terra door de duisternis in zijn hart gezakt is voor zijn uiteindelijke examen, valt alles ineen. Hoewel Birth by Sleep niet direct over Sora gaat, heeft dit verhaal wel een heel belangrijke relatie met de gebeurtenissen in latere delen van Kingdom Hearts.

Kingdom Hearts HD 1.5 + 2.5 ReMix

Het verhaal van Kingdom Hearts is vrij complex, maar gelukkig is de gameplay wat minder moeilijk. Samen met Sora, Donald en Goofy reis je verschillende Disney-werelden af, die overspoeld worden met Heartless. Met de Keyblade doe je vooral mêlée-aanvallen en af en toe stuur je een vuurbal op de vijand af. Donald is een tovenaar die puur toverspreuken kan uitspreken en Goofy draagt een schild waarmee hij voornamelijk fysieke aanvallen uitvoert. Beiden dienen als support waar je niet teveel op moet leunen, omdat ze vooral in het begin de slechte gewoonte hebben om snel dood te gaan. Gelukkig wordt je al snel sterker en ontwikkelt Sora verschillende unieke vaardigheden. Uiteraard kom je in steeds lastigere bossbattles terecht, maar met wat tactisch denken is dit goed te doen. De Kingdom Hearts-spellen bieden in het begin vaak een keuze op welke moeilijkheidsgraad je wil gaan spelen.

Een uitzondering op de gameplay is Kingdom Hearts Re: Chain of Memories, waarin een nieuw combatsysteem wordt geïntroduceerd. Met kaarten voer je verschillende actie’s uit, gebruik je magie en roep je hulp in van Donald en Goofy. Dankzij micromanagement kun je verschillende decks instellen en zo sterker de gevechten ingaan. Ook heb je kaarten nodig om door de werelden heen te navigeren. Een verfrissend systeem dus, al is het niet ieders favoriet. Gevechten worden hierdoor een stuk strategischer, maar tegelijkertijd moet je wel snel reageren omdat het niet turn-based is. Ook voelt de vrijheid om door een wereld te navigeren vrij beperkt doordat soms specifieke kaarten vereist zijn.

Kingdom Hearts HD 1.5 + 2.5 ReMix

Bijzonder aan Kingdom Hearts is de combinatie tussen Disney en Final Fantasy. De werelden zijn gebaseerd op verschillende Disney-verhalen en dus zul je regelmatig bekende figuren tegenkomen. Ook zijn de gebeurtenissen die zich op dat moment in de werelden afspelen hetzelfde als in de originele verhalen. Erg knap is dat Square Enix dit zo goed heeft geintroduceert in een game waar het verhaal in eerste instantie helemaal niet op een Disney-verhaal is gebaseerd. Tegelijkertijd kom je af en toe bekende figuren uit Final Fantasy tegen, waaronder Aerith, Cloud en de gevreesde Sephiroth. Het unieke gebruik van deze twee elementen maakt het spel zowel stoer als heel lief.

Zoals we eerder beschreven bestaat de collectie uit vier games en twee films. De twee films zijn van de titels Kingdom Hearts 358/2 Days en Kingdom Hearts Re:Coded en zijn eigenlijk een verzameling van de cutscenes uit de twee spellen. In Kingdom Hearts 358/2 zoomt het verhaal zich in op de achtergrond van de mysterieuze Organization XIII en de gebeurtenissen die zich daar afspelen. Hoewel de film goed de gebeurtenissen weergeeft, is het toch een flinke misser dat dit deel niet speelbaar is. Vooral omdat dit deel erg interessant is om te spelen en op het einde erg emotioneel. Kingdom Hearts Re:Coded daarentegen is minder interessant omdat het een kort epiloog is voor het begin van Kingdom Hearts Final Mix II en weinig bijdraagt aan het grotere geheel.

Kingdom Hearts HD 1.5 + 2.5 ReMix

De Kingdom Hearts-delen zijn eigenlijk een port voor de PlayStation 4, wat betekent dat ze grafisch niet echt een enorme verbetering zijn. Vooral Kingdom Hearts Final Mix voelt erg gedateerd aan; vooral de camera is in sommige gebieden onhandig. In de andere delen is dit in mindere mate aanwezig, maar ook hier is de grafische verbetering minimaal. De cutscenes en vooral de openingscènes, zijn daarentegen een plaatje in HD of 4K. Samen met de openingsmuziek ‘Sanctuary’ en ‘Simple and Clean’ krijg je al snel het gevoel dat je een waar avontuur aangaat. Het complexe verhaal van Kingdom Hearts, waarin het verschil tussen goed en kwaad en vooral vriendschap centraal staat, is ongelooflijk sterk en sleurt je letterlijk in het verhaal mee. Kingdom Hearts HD 1.5 + 2.5 ReMix mag dan op het gebied van gameplay niet perfect zijn, alleen het magische verhaal en de grappige Disney-figuren zijn dubbel en dwars de moeite waard. De prijs waarvoor je deze collectie kunt verkrijgen is dan ook zeker de moeite waard voor zowel fans als diegene die zich aan deze serie willen wagen.