Full Throttle Remastered

De sterke uitgevoerde technische verbeteringen hebben de uitstraling van Full Throttle echt tijdloos gemaakt. De gameplay voelt soms wel wat gedateerd, maar het klassieke, twintig jaar oude spelgevoel is gelukkig niet verdwenen.

LucasArts werd opgericht door Star Wars-bedenker George Lucas, maar aanvankelijk maakte het een heel ander soort games. Het bedrijf stond garant voor meerdere point-and-click-avonturen, zoals de Monkey Island-games, Grim Fandango en Full Throttle. Van deze laatste heeft regisseur annex schrijver Tim Schafer nu een remaster gemaakt met zijn nieuwe studio Double Fine Productions.

Ben Throttle (Roy Conrad) is onderdeel van een motorbende en wordt een moord in de schoenen geschoven. Noodgedwongen stapt hij op zijn tweewieler om zijn naam, en die van zijn bende, te zuiveren. Ben, die altijd wel een gevatte opmerking paraat heeft, komt tijdens dit avontuur langs kleurrijke personages, sfeervolle locaties en natuurlijk veel ronkende motoren.

Full Throttle Remastered

Full Throttle had al een bijzondere vormgeving en met het wegpoetsen van alle grote pixels is een tijdloze uitstraling ontstaan. Het spelen van Full Throttle Remastered voelt haast als het lezen van een stripboek. Hierbij spelen ook de personages en humor een belangrijke rol. Met het verbeterde geluid worden stemacteurs als de legendarische Mark Hammil (Star Wars, Batman: The Animated Series) en de sterke soundtrack eer aan gedaan.

De mogelijkheid om te wisselen tussen het origineel en de remaster is een mooie toevoegingen die we ook al zagen bij de vorige LucasArts-remaster, Grim Fandango. Het geeft niet alleen een mooie indruk van de vooruitgang, maar biedt oude fans ook meteen de mogelijkheid om hun geliefde zonder opsmuk te bespelen. Een andere mooie bonus die we ook bij de vorige remaster zagen, is de toevoeging van audiocommentaar. Op diverse momenten is het mogelijk om de originele makers hun visie op een scène te horen geven, waarmee een mooie verdieping wordt gegeven.

Het enige nadeel is dat de gameplay soms wat gedateerd aanvoelt. Een klein verwijt, want bij een remaster als deze hoop je natuurlijk dat het klassieke spelgevoel niet is verdwenen. Full Throttle Remastered past in ieder geval beter in het moderne gamelandschap dan Grim Fandango en is een aanrader voor iedereen die niet vies is van nostalgie.