Sniper Ghost Warrior 3
Quentin Beglinger
Quentin Beglinger
Gameredacteur

Sniper Ghost Warrior 3 is zeker geen spel dat je zo maar even gaat spelen. Opgaan in je omgeving en een goede planning zijn essentieel om missies tot een goed einde te brengen. De omgevingen zijn zeer mooi en de soundtrack zorgt voor net dat beetje extra sfeer.

Sniper Ghost Warrior 3 werd door indie-studio CI Games aangekondigd op 16 december 2014, een jaar na de release van Sniper Ghost Warrior 2. Inmiddels is het spel bijna verkrijgbaar en hebben wij het alvast kunnen testen.

In de proloog zie je hoe hoofdpersoon Jon en zijn broer Robbert in hun jonge jaren trainden om militair te worden. Een aantal jaren en missies later gaat er wat mis: tijdens een opdracht die ze samen doen, wordt Robbert voor de ogen van Jon gekidnapt. Hij raakt vastberaden om zijn broer te vinden en na een onderzoek komt hij er achter dat Robbert in Georgië is. Als speler heb je de controle over Jon tijdens zijn verblijf en zul je met behulp van collega’s en de plaatselijke bevolking naar zijn broer gaan zoeken.

Wanneer je de campaign start duurt het ongeveer een minuut of vijf voordat het spel is geladen. Dit is wel erg lang, maar daar krijg je wel heel wat voor terug. Namelijk een hele grote map waarop je je vrij en zonder verdere laadtijden kunt bewegen. Tijdens de rustige momenten, valt de sfeervolle muziek op, met uiteraard Georgische zang. Deze muziek is ook terug te vinden wanneer je bijvoorbeeld de radio in je auto aanzet en zorgt voor net dat beetje extra sfeer, waardoor je je helemaal in Georgië waant.

sniper ghost warrior 3 omgeving

Het spel ziet er adembenemend uit en vanaf hoge plekken is vrijwel de hele map te overzien. Dit geeft het idee dat je werkelijk in een land als Georgië bent. De omgeving straalt zeker geen vriendelijkheid uit; alles is een beetje onheilspellend donker, alsof er altijd een dikke regenbui aan zit te komen. En in de meeste gevallen is er een (vervelende) wind. Helaas is er soms wel sprake van clipping, wanneer je ergens dichtbij staat. Bijvoorbeeld een boom die door een steen heen groeit of een vijand die door een deur heen komt lopen. Dit komt sporadisch voor en zal de pret niet drukken. Je hebt namelijk genoeg andere dingen om naar te kijken; de map zit vol met leven. Hier en daar een hertje of een ander dier, veel begroeiing en in de buurt van dorpen of kazernes passeren ook mensen en oude auto’s.

De gameplay is uiteraard wat Sniper Ghost Warrior 3 groot maakt. De verschillende speelwijzes zitten al in de de titel. Je kan zelf bepalen hoe je speelt, via een sniper-, ghost- of warriorstijl. Zo kan je vanaf een afstand je doelwit in één keer omleggen, sluipen en de vijanden één voor één uitschakelen of op je target af rennen en de boel overhoop schieten. Je zou denken dat deze keuze aan de speler is, maar zo werk het helaas niet altijd. Meestal begin je als sniper, maar al na één misplaatst schot, door bijvoorbeeld de eerder genoemde wind, is je locatie direct zichtbaar. Het gevolg is dan dat je gelijk alle vijanden op je af krijgt, waardoor noodgedwongen moet overgaan op de warriorstijl. Hierdoor geeft het wel veel voldoening wanneer je dichter bij je doel kan komen zonder dat vijanden je doorhebben. Deze speelwijze kon ons het meeste bekoren.

Heb je dit overleefd, dan is het tijd om terug te keren naar je schuilplaats. Hier kan je wapens aanpassen, kogels kopen en/of maken, missies uitzoeken en slapen. Die laatste optie is handig, omdat je zelf kan bepalen hoe laat je wakker wordt. Op die manier bepaal je zelf op welk moment van de dag je een bepaalde missie speelt. Ook is het mogelijk de missie overdag te verkennen, zodat je ‘s avonds ongeveer weet wat je te wachten staat. Door je wapens te upgraden merk je ook echt verschil, zo kan je bijvoorbeeld een beter vizier toevoegen of een loop die er voor zorgt dat je kogel minder snel daalt. Speel je liever in een andere stijl, dan kan je wijzigingen aan je wapen hier op aanpassen.

Sniper Ghost Warrior 3 is zeker niet een spel dat je zo even speelt, de meeste missies vereisen planning en een doordachte aanpak. Daarbij is het sniperen zeker niet eenvoudig: je moet rekening houden met de afstand en windsterkte en zelfs wanneer je dat voor elkaar hebt, geeft dit niet vanzelfsprekend een zuiver schot. Als de vijand eenmaal weet waar je bent, is het in de meeste gevallen snel afgelopen.