Late Shift

Late Shift heeft ondanks het relatief lage budget een visuele flair en het acteerwerk is ook uitstekend. Toch is vooral indrukwekkend hoe verschillende keuzes het verhaal beïnvloeden, zonder dat deze variabelen het niveau naar beneden halen. We kijken uit naar wat Wales Interactive in de toekomst met dit concept mogelijk kan maken.

Het Full Motion Video (FMV)-genre had in de jaren ’80 een relatief succesvolle periode. Het idee van een interactieve film werd verspreid door titels als Night Trap, maar deze waren vaak wat afgezaagd. Wales Interactive heeft het genre nieuw leven gegeven met het serieuzere The Bunker en dat succes wordt nu voortgezet met Late Shift. Een interessante combinatie tussen cinema en gaming.

De student Matt (Joe Sowerbutts) heeft een wat saai leven als parkeergarage-bewaker. Hij fantaseert over snelle auto’s en betwist de keuzes die hij in zijn leven maakt. Geheel tegen zijn verwachting raakt hij betrokken bij een grootschalige overval. Hij krijgt de keuze om mee te gaan in het complot, of zichzelf aan te geven bij de politie. Welke keuzes hij ook maakt, zijn leven wordt compleet overhoop gehaald.

Late Shift

Zowel als film als game is Late Shift al behoorlijk goed, maar vooral de combinatie maakt het een interessant project. Na een eerste speelbeurt zal je niet snel onder de indruk raken, maar bij de tweede komt de impact die je keuzes maakt al goed naar voren. In tegenstelling tot voorganger The Bunker bestaat de gameplay hier uitsluitend uit het kiezen van bepaalde opties, wat verrassend goed uitpakt.

Het idee van een film is dat het verhaal op de best mogelijke manier verloop. Hierdoor vallen games waarin de speler keuzes maakt vaak tegen. In die spellen bepaalt het maken van keuzes vaak slechts de volgorde van scenes en het slot. Late Shift maakt een combinatie van beiden, maar soms volgt het verhaal ook een volledig eigen wijze. Hoewel het budget voor een film relatief laag is, heeft de productie geen goedkope uitstraling.

Late Shift gameplay

De manier waarop keuzes een grote rol spelen helpt de spanning enorm, vooral omdat je beslissingen snel moet maken. Het scenario lijkt op het eerste gezicht niet heel bijzonder, maar het is interessant hoe elke afzonderlijke verhaallijn op zijn eigen manier werkt. Ondanks de vele variabelen is het niveau erg constant. Mede dankzij de acteerprestaties blijven de personages bij elke optie redelijk geloofwaardig.

Regisseur Tobias Weber laat zijn talent goed naar voren komen en geeft de productie een visuele flair. Dat de keuzemogelijkheden slechts een korte timer hebben helpt zijn vertelling, aangezien het tempo nooit uit het verhaal wordt gehaald. Hierdoor blijf je op het puntje van je stoel gedurende de zestig tot tachtig minuten durende sessies. Het spel nodigt hierdoor zeker uit om vaker uitgespeeld te worden, wat wij ook zeker aanraden. De enige reden dat we Late Shift geen perfecte score geven, is de gedachte dat Wales Interactive dit concept waarschijnlijk nog veel beter kan realiseren.