Ron Goossens Low-Budget Stuntman

Ron Goossens Low-Budget Stuntman betekent de terugkeer van de bekende, flauwe New Kids-humor. Dit moet je ding zijn, maar de film ziet er technisch in ieder geval goed uit. Iets meer originaliteit en gewaagdheid was wel wenselijk geweest.

Ron Goossens Low-Budget Stuntman is nu te koop op Blu-ray en DVD.

Alweer tien jaar geleden verschenen ieders favoriete Brabanders voor het eerst met hun serie New Kids on the Block. Na drie seizoenen en twee films kwam het succes ten einde en gingen de makers zich op andere dingen richten. Films werden er nog wel gemaakt. Zo was er een aantal jaar geleden Bro’s Before Ho’s en kunnen we nu kijken naar Ron Goossens Low-Budget Stuntman.

Ron Goossens gaat na een waaghalsactie viral en zijn uitspraak “Ik ben keilam” raakt door het hele land bekend. Privé gaat het iets minder goed met de Brabander, zijn vriendin Angela (Maartje van de Wetering) dreigt het uit te maken als Ron zich niet tegenover haar weet te bewijzen. Dit moet hij doen door de bekende actrice Bo Maerten (Bo Maerten) in bed te krijgen. Ron besluit aan de slag te gaan als Low-Budget-stuntman om zo in contact te komen met Bo, maar haar vriend Waldemar (Waldemar Torenstra) zit hier absoluut niet op te wachten.

Ron Goossens Low-Budget Stuntman

Ron Goossens Low-Budget Stuntman doet precies wat je van het New Kids-team verwacht. Bovenstaande verhaalbeschrijving toont al aan dat je de film niet echt serieus moet nemen, wat tijdens het kijken meermaals duidelijk wordt. De flauwe humor zal zeker niet iedereen aanspreken, maar je kan weten waar je aan begint. Verder is technisch alles prima in orde. Er is duidelijk met aandacht aan de film gewerkt en vooral de actie ziet er goed uit. Een leuke toevoeging zijn de cameo’s van bekendere vakmensen, zo komen onder andere de regisseurs Dick Maas, Thomas Acda en Martin Koolhoven voorbij. Ron Goossens grijpt meer terug op het New Kids-succes dan Bro’s Before Ho’s, maar combineert dit met de popcultuurverwijzingen van deze vorige titel. De herkenbare elementen zijn leuk, maar iets meer originaliteit was wel wenselijk geweest. Wat dat betreft is de speelduur van slechts 89 minuten een ideale lengte.

De humor is vaak te makkelijk en doet vaak denken aan dingen die we al eerder hebben gezien. De film is bij vlagen erg leuk, maar bevat ook veel dooddoeners. De leukste momenten zijn de gewaagdere grappen, al maken ook deze niet hun volle potentie waar. Onderwerpen als Zwarte Piet, pedofilie en de aanslagen bij Alphen aan de Rijn en Apeldoorn worden aangehaald, maar zijn ook snel weer voorbij. Van de New Kids-makers mag je verwachten dat ze ruim over de grens gaan, maar dat is hier helaas niet het geval; alles voelt relatief braaf. Verdere minpunten schuilen vooral in zaken die niet heel belangrijk zijn voor een flauwe komedie, zoals de wat onovertuigende ontwikkeling van het hoofdpersonage. Dit zijn echter niet de zaken waarvoor je een film als deze op zou zetten.