The Great Wall

Het is duidelijk dat de Chinese regisseur Zhang Yimou heeft geprobeerd om zijn visuele flair aan The Great Wall toe te voegen. De film bezwijkt helaas onder een overdaad aan computereffecten, terwijl ook acteurs als Matt Damon hun oppervlakkige personages niet kunnen redden.

The Great Wall is nu te koop op Blu-ray en DVD.

De laatste jaren is Hollywood zijn pijlen steeds vaker op China aan het richten, een relatief nieuwe markt op filmgebied. Producties als Transformers en xXx: Return of Xander Cage werden al medegefinancierd door Chinese partners en het door Zhang Yimou (Hero, House of the Flying Daggers) geregisseerde The Great Wall is misschien wel de grootste samenwerking tot nu toe. Met een budget van 150 miljoen dollar is dit in ieder geval de duurste Chinese productie tot nu toe.

William (Matt Damon) en Tovar (Pedro Pascal) stuiten in hun zoektocht naar zwart, explosief poeder op een grote muur. Het leger dat dit bouwwerk als vesting gebruikt, neemt het tweetal gevangen en zet hen uiteindelijk in als soldaten. Samen vecht men tegen een bijzondere vijand: gigantische hagedissen die eens per zestig jaar uit de grond kruipen om Noord-China te terroriseren.

The Great Wall

De film begint best prima. De personages en de setting worden op een interessante manier geïntroduceerd. De cinematografie is uitstekend en maakt de sfeer zowel fascinerend kleurrijk als realistisch grauw. De aanloop naar grootschalige actiescènes doen zelfs enigszins denken aan The Lord of the Rings. Op de rustige momenten is The Great Wall een lust voor het oog, maar deze zijn slechts spaarzaam aanwezig. De kwaliteit neemt een duikvlucht op het moment dat de actie begint. Dit is helaas al na zo’n vijftien minuten.

Het is duidelijk dat regisseur Zhang Yimou heeft geprobeerd om zijn visuele flair toe te voegen, maar de actie bezwijkt onder een overdaad aan computereffecten. De vele hagedissen voelen nooit geloofwaardig en hiermee wordt de spanning om zeep geholpen. Hoewel de interesse verloren raakt, heeft de film op dit moment nog wel zo’n anderhalf uur te gaan. Ook de personages weten de eer niet te redden. De rollen van Matt Damon en zijn kompanen worden totaal niet uitgediept. Op een aantal fraai geschoten beelden heeft The Great Wall dan ook weinig te bieden.