Fifty Shades Darker

Fifty Shades Darker is nu te koop op Blu-ray en DVD.

Het verhaal achter de Vijftig Tinten Grijs-serie is inmiddels wel bekend. Het verhaal van schrijfster E.L. James begon ooit als Twilight-fanfiction, maar zou uitgroeien tot een wereldwijd fenomeen. In 2015 verscheen de eerste verfilming en inmiddels kunnen we ook het tweede deel ‘bewonderen’.

Na hun breuk in de eerste film slaan Anastasia Steele (Dakota Johnson) en Christian Grey (Jamie Dornan) een andere weg in, ze stoppen met hun kinky seks en gaan een ‘vanilla’-relatie onderhouden. De nieuwe verstandhouding zou kunnen slagen, maar komt onder druk te staan door geesten uit het verleden. Anastasia komt in contact met Christians oude dominatrix, Elena (Kim Basinger), en Leila (Bella Heathcote) een oude vlam van de miljonair. Anastasie twijfelt door deze ervaringen over haar relatie en krijgt ondertussen ook te maken met een aantrekkelijke collega genaamd Jack Hyde (Eric Johnson).

Maar waar de relatie tussen Steele en Grey een meer doorsnee karakter krijgt, wordt ook de film minder interessant. Hoewel het eerste deel al erg slecht was, konden we daar wel spreken van een relatief vermakelijke kijkervaring. De houterige dialogen waren vaak reden voor onbedoelde hilariteit. Dit aspect is helaas minder aanwezig in Fifty Shades Darker. Jamie Dornan maakt een betere indruk dan in het eerste deel en Dakota Johnson is geen slechte actrice, maar een sterke chemie tussen beiden blijft uit. Toch kunnen we het de acteurs moeilijk kwalijk nemen dat ze met zulk beperkt materiaal moeten werken en de vertelling zo onenerverend verloopt.

Met de personages van Bella Heathcote (The Neon Demon) en Kim Basinger (Never Say Never Again, Batman) moet er wat spanning worden toegevoegd, maar dit wil niet echt lukken. De verschillende verhaallijnen worden slecht gecombineerd en weten geen interesse aan te wakkeren. De spanningsopbouw wordt telkens weer verstoord door weinig interessante relatieperikelen. Fifty Shades Darker weet je reeds lage verwachtingen te ondertreffen en laat je afvragen wat het nut van deze reeks nog is.