MXGP 3

MXGP bevat alles wat je van een racegame mag verwachten, al is de carrieremodus wel wat simpel. Gelukkig is de gameplay gewoon dik in orde en verdient deze game gewoon een voldoende.

Mocht je graag met een motor door de blubber crossen en daarbij niet graag vies willen worden, dan biedt de MXGP-serie al jarenlang een uitweg. MXGP 3 is, zoals de titel doet vermoeden, het derde deel in deze reeks. Van echt grote verbeteringen kunnen we helaas niet spreken.

Het spel bevat alles wat je van een racegame mag verwachten. Zo is er de mogelijkheid om een race tegen de klok te houden, of één of meerdere races tegen de computer of een online tegenstander. Ook is er een carrieremodus. Hier begin je in de MX2-klasse en verdien je betere sponsorcontracten door races te winnen. Uiteindelijk maak je de stap naar de MXGP en is het je doel om wereldkampioen te worden. Deze modus vormt het meest interessante element, al geeft alleen het sponsor-element nog enige diepgang.

MXGP 3 legt de basis voor een uitstekende game. De gameplay is sterk en het rijden voelt responsief en prettig aan. Soms voelt het in racegames alsof je over de baan glijdt, maar hier is dat zeker niet het geval; de moddersporen hebben duidelijk een effect op het weggedrag. Het geeft voldoening om bochten op de juiste wijze te nemen, omdat de winst door een klein moment kan worden bepaald.

De game biedt redelijk veel opties om de ervaring naar eigen wens in te stellen. Zo kunnen bijvoorbeeld het niveau van de tegenstanders en de mate van realisme worden gekozen. Ten allen tijde kan er wel gebruik worden gemaakt van een terugspoelfunctie, waardoor een foutje eigenlijk nooit dodelijk is. Omdat dit onbeperkt kan worden gebruikt zou iedereen op elk niveau een kans kunnen maken. Dit alles maakt MXGP tot een toegankelijke game, maar iets meer uitdaging was ook welkom geweest.

Grafisch stelt het wel wat teleur. Ondanks de dynamische weersomstandigheden ziet alles er vaak wat grauw uit. Hoewel er banen uit de gehele wereld aanwezig zijn, van Nederland tot aan Thailand, gaan de omgevingen hierdoor wat veel op elkaar lijken. Dat het geluid wel uitstekend is, vormt hier een kleine pleister op de wond. MXGP 3 is vooral leuk in korte sessies, maar biedt niet genoeg diepgang om helemaal in op te gaan.