Nex Machina

Nex Machine is een zeer snelle game met bijna perfecte besturing. Het ziet er erg mooi uit en de muziek past er goed bij. Helaas is het wel wat aan de korte kant, echter is het juist bedoeld om meerdere keren te spelen. Jammer genoeg is de co-op-modus alleen lokaal te spelen. Mensen die buiten de doelgroep vallen, zullen waarschijnlijk niet heel lang plezier aan het spel beleven. Mocht je ooit de intentie hebben om kennis te maken met het genre dan is dit wel je kans.

Housemarque is misschien niet een hele bekende naam, maar bij het horen van Eugene Jarvis zal bij de meeste (gamers op leeftijd) wel een klein belletje gaan rinkelen. Hij is namelijk de man achter games als DefenderRobotron en Smash TV. Ontwikkelaar Housemarque heeft samen met hem aan de twin-stick-shooter Nex Machina gewerkt, eerder bekend als The Jarvis Project. Een van de uitgangspunten van het spel was dat het gebruikt kon gaan worden voor competities. In de jaren ’80 waren dit soort dingen heel normaal, maar zitten we daar anno 2017 nog steeds op te wachten?

Nex Machina is een razendsnelle actie-game. Het is de bedoeling om je personage door de verschillende levels heen te slepen, maar dat zal niet makkelijk zijn want je wordt door de nodige vijanden aangevallen. Met de linker joystick beweeg je je personage en met de rechter kun je schieten in alle richtingen. Daarnaast kun je tijdens het lopen ook nog verschillende power-ups oprapen, die je met een druk op de knop kunt inzetten. Die drie dingen bij elkaar vormen samen de complete besturing en ondanks dat het zo simpel is, werkt het gewoon erg goed. Je hebt altijd het gevoel dat je de volledige controle hebt en mocht je onverwachts doodgaan, dan is dit ook bijna altijd je eigen schuld en zeker niet die van de besturing.

Grafisch gezien is het allemaal dik in orde en dat moet eigenlijk ook wel, want het scherm is zo chaotisch dat je wel voldoende detail moeten kunnen zien. De ondersteunende muziek past goed bij deze game, maar is niet heel erg bijzonder. Wat het spel echter wel bijzonder maakt, is het goede level-design. Je kunt echt merken dat een kenner, Eugene Jarvis in dit geval, betrokken is geweest bij het ontwerpen. Alles klopt en zit logisch in elkaar. Zo hoef je bijvoorbeeld nooit te twijfelen welke kant je op moet gaan en dat is maar goed ook, want je hebt geen tijd om erover na te denken.

Nex Machina heeft verschillende modi, maar eigenlijk komt het altijd neer op dezelfde levels. Bij de ene modus kun je zelf kiezen waar je begint en bij een ander begin je altijd vanaf het eerste level. Niet heel erg bijzonder dus, maar het zorgt wel voor de nodige afwisseling. Natuurlijk kun je deze game alleen spelen, maar het mooist is toch wel om het co-op te doen. Helaas is dat alleen maar lokaal mogelijk en zit een online-modus niet in het pakket.

Nex Machina is een zeer snelle game die ervoor zorgt dat je op het puntje van je stoel zit. De besturing is bijna perfect, waardoor je bij een onverwachte dood alleen maar met de vinger naar jezelf kunt wijzen. Ook ziet het er nog eens erg mooi uit en je kunt merken dat er enorm veel aandacht is besteed aan het ontwerpen van de verschillende levels. De muziek past goed bij het spel, maar ook niet meer dan dat. De co-op-modus is zeker de moeite waard, maar het is wel jammer dat deze alleen lokaal beschikbaar is. Fans van dit soort spellen, arcade-achtige games, zullen veel plezier beleven aan Nex Machina, maar anderen hebben het na een paar uur waarschijnlijk wel gezien.