Diablo III Rise of the Necromancer
Britt Luttik
Britt Luttik

Diablo 3: Rise of the Necromancer is een DLC die iedere Diablo-liefhebber zeker gespeeld moet hebben. Blizzard heeft meer dan hun belofte waargemaakt met de komst van de populaire karakter uit de franchise. Hoewel we voor de prijs op iets meer content hadden gehoopt, mag dit zeker niet de pret drukken.

Het succes van Diablo begon in 1996 toen het allereerste deel door Blizzard werd uitgebracht. Daarin moest de speler zich door zestien willekeurig gegenereerde kerkers worstelen, om uiteindelijk de Hel te betreden en de strijd met Lord Diablo aan te gaan. Het succes leidde tot een tweede en derde deel inclusief enkele uitbreidingen, waaronder Reaper of Souls. Het personage uit Diablo II, de Necromancer, bleek een enorm populaire klasse te zijn en lange tijd was de vraag of deze ook in Diablo III geïntroduceerd zou worden. En die wens bleek uit te komen toen Blizzard Diablo III Rise of the Necromancer aankondigde tijdens Blizzcon 2016. Daarmee heeft de uitgever geluisterd naar haar fans, maar maakt de uitbreiding de torenhoge verwachtingen ook waar?

Het is inmiddels alweer vijf jaar geleden dat het derde deel van Diablo uitgebracht werd, maar toch wordt de game nog veel gespeeld. Wat het spel vooral interessant houd is het Season-systeem. Dit houdt in dat eens in de zoveel maanden een nieuw seizoen begint. Ieder nieuwe seizoen begint de speler met een personage op level 1 zonder items of wat dan ook. Door te levelen en opdrachten te doen zijn verschillende beloningen per seizoen te verkrijgen, waaronder diverse items. Daarnaast krijgt de game nog regelmatig updates, waardoor het aantrekkelijk blijft om te spelen. Het is dan ook geen uitzondering dat vanaf het volgende seizoen de Necromancer weer meedoet. Ook zijn voor alle spelers, met of zonder de Necromancer-uitbreiding, de challenge rifts toegevoegd. Dit is een nieuwe modus waarin je net als in de normale rifts, een grote hoeveelheid vijanden in een willekeurig gegenereerde dungeon moet verslaan.

Diablo III Rise of the Necromancer

Hoewel het nieuwe seizoen nog niet van start is gegaan, is het mogelijk om met de Necromancer als non-seasonal hero te beginnen. Dit personage heeft een reeks aan behoorlijk interessante krachten. Daarbij gaat het vooral om het oproepen van skeletten die zij aan zij met je vechten. Het gevolg hiervan is dat al snel enorme chaotische gevechten met massa’s vijanden op je scherm tevoorschijn komen, iets wat ook zijn charmes heeft. De Necromancer vertoont veel gelijkenissen met de witch doctor, doordat beiden hun krachten gebruiken om volgelingen voor hen te laten vechten. Maar het verschil zit in de eerstgenoemde die essence en blood gebruikt als bron voor deze krachten. Essence wordt voornamelijk gegenereerd door aan te vallen, terwijl blood gebruikt wordt voor de krachtigere skills. Een tactische benadering is zeker nodig om het maximale uit dit personage te halen.

Dankzij het Paragon-systeem ben je praktisch gezien nooit klaar met Diablo. Zodra je level 70 bereikt, kun je paragon-punten verdienen waarmee je vaardigheden nog beter worden, zoals critical attack en loopsnelheid. Met de nieuwe Necromancer heb je de keuze om het hoofdverhaal van Diablo III opnieuw te spelen of vrij te levelen in de avonturen-modus. Met toevoeging van nieuwe cutscenes en legendarische items, is het zeker de moeite waard om beide opties te proberen. Vooral wanneer je je eenmaal waagt aan de rifts; dungeons met hordes aan vijanden. Dit geeft volledige vrijheid om de vaardigheden uit te proberen in combinatie met nieuwe items. Aan de moeilijkheid valt niets op te merken, aangezien er meer dan tien niveaus zijn waar constant tussen gewisseld kan worden. Voor zowel Diablo II-spelers als nieuwkomers voelt de terugkeer van de Necromancer fantastisch en welkom.

Diablo III Rise of the Necromancer

Afgezien van de toevoeging van een fantastische klasse, is de DLC van €15,- wel een beetje zuinig. Naast een nieuw personage krijg je wat cosmetische items zoals vleugels en een pet. Verder zijn er twee tabs om items in te bewaren en exclusief voor de pc ruimte voor twee extra personages. Hoewel de nieuwe klasse vele verwachtingen overtreft en de nieuwe content gaaf is, hadden we inhoudelijk toch op wat meer gehoopt. Zo zou een nieuwe act vanuit het perspectief van de Necromancer een erg leuke toevoeging zijn geweest. De prijs is prima, maar zou nog beter zijn met wat meer inhoudelijke content.

De nieuwe uitbreiding Diablo III Rise of the Necromancer is fantastisch en dat merk je meteen zodra je de gevechten aangaat met de hoofdpersoon. De uitgebreide keuze tussen nieuwe vaardigheden en nieuwe items die te verdienen zijn, zal iedere Diablo-fan lange tijd zoet houden. Daarnaast verwachten we dat in de komende seizoenen de Necromancer een populaire keuze zal zijn. Het enige echte wat dan op Rise of the Necromancer aan te merken is, is de prijs-content verhouding die iets uit balans is. Maar toch is dit een bedrag dat een hoop spelers met veel liefde uit zullen geven.