Lion

Lion weet op een effectieve manier op de emotie in te spelen, met geweldig acteerwerk van Dev Patel en debutant Sunny Pawar. Helaas wordt het verhaal op momenten te melodramatisch en is de vertelling te voorspelbaar om een echt blijvende indruk te maken.

Lion is nu te koop op Blu-ray en DVD.

De Britse acteur Dev Patel brak in 2008 door met het Oscarwinnende Slumdog Millionaire, een film met duidelijke Bollywood-invloeden. Lange tijd leek hij niet in staat om dit succes te herhalen en speelde hij minder geslaagde rollen in titels als Chappie en The Last Airbender. Met Lion bewijst hij het tegendeel; zijn aandeel leverde hem een Oscarnominatie voor beste mannelijke bijrol op.

Saroo (Sunny Pawar) is ’s nachts met zijn broer Guddu (Abhishek Bharate) naar het treinstation om op zoek te gaan naar allerlei bruikbare materialen. Het tweetal raakt elkaar kwijt en Saroo besluit na lang zoeken om een slaapplek te zoeken. Een paar uur later wordt hij wakker in een trein, duizenden kilometers van huis. Met totaal geen besef waar hij precies woonde, wordt hij enkele tijd later geadopteerd door een Australisch koppel. Hij groeit op en gaat uiteindelijk studeren. Hier wordt de volwassen Saroo (Dev Patel) door zijn vriendin Lucy (Rooney Mara) gewezen op zijn mysterieuze herkomst. Na lang twijfelen besluit hij via moderne technieken als Google Earth op zoek te gaan naar zijn geboorteplek, met verregaande gevolgen.

De uitgebreide flashback, waarin Saroo zoek raakt, is uitstekend uitgewerkt en hiermee wordt de fundering gelegd voor de verdere film. De hoge kwaliteit komt vooral voort uit het acteerwerk van twee debutanten. Abhishek Bharate levert goed werk, maar vooral de erg jonge Sunny Pawar maakt een meer dan uitstekende indruk. Met de hartverscheurende tragedie wordt op een effectieve manier de aandacht gegrepen. Hierna zakt het verhaal wat in, totdat Saroo besluit om actief in zijn verleden te graven. Het uiteindelijke slot is wat voorspelbaar en mist hierdoor emotionele impact.

Dev Patel (The Newsroom, Chappie) wordt terecht genomineerd voor een Oscar en Sunny Pawar steelt de show, maar verder is het overige acteerwerk ook sterk. Nicole Kidman (Grace of Monaco, Moulin Rouge) en David Wenham (300, The Turning) spelen de uitstekend gerealiseerde adoptieouders; de manier waarop het scenario hun verhaal behandelt zorgt voor een zeer fascinerend subplot. Wel voelt de regie van Garth Davis vaak te melodramatisch. Samen met het voorspelbare einde maakt dit de ervaring nooit echt enerverend. Lion is goed, maar weet hierdoor slechts een tijdelijke indruk achter te laten. We kunnen zeker niet spreken van iets wat in de buurt komt van een klassieker.