A Kind of Murder

A Kind of Murder bevat een aantal mooie plaatjes en prima acteerwerk, maar is verder vooral teleurstellend. Het verhaal is verre van origineel en ook niet heel boeiend verteld, wat vooral komt door de slechte en onnatuurlijke dialogen.

A Kind of Murder is nu te koop op Blu-ray en DVD.

Het medialandschap is de laatste jaren flink veranderd. Streamingdiensten als Netflix en Videoland worden steeds groter, terwijl de bioscopen vooral worden gedomineerd door grootschalige publieksfilms. Kleine producties slaan hierdoor steeds vaker het witte doek over. Zo ook A Kind of Murder, een boekverfilming waar zeker niet de minste namen aan zijn verbonden.

Walter Stackhouse (Patrick Wilson) is een succesvol architect in het New York van de jaren ’60. Hij is getrouwd met Clara (Jessica Biel) en vult zijn vrije tijd met het schrijven van korte misdaadverhalen. Zijn leven is verre van perfect, zo heeft hij onder andere een buitenechtelijke affaire met Ellie Briess (Haley Bennet) verborgen te houden. Toch raakt Walter in een nog lastiger parket, wanneer hij zichzelf van moord beschuldigd ziet worden. Met zijn leugenachtige aard en fascinatie voor misdaad lijkt Walter de aangewezen dader, maar het is aan hem om zijn onschuld te bewijzen.

A Kind of Murder Foto: Brian Douglas

Regisseur Andy Goddard (Set Fire to the Stars) weet hoe hij een shot mooi laat zijn, al zal zijn ervaren cinematograaf Chris Seager (White Noise, Game of Thrones) hier ook een rol in hebben gespeeld. Hun framing en composities zijn indrukwekkend, maar ook het kleurgebruik is van een hoog niveau. De verschillende tinten komen mooi van het scherm en zetten de tijdsperiode goed neer. Opvallend is wel dat de kleurcorrectie niet altijd even consequent is toegepast; hierdoor lijken opeenvolgende shots meer dan eens uit compleet andere films te komen. Ook zijn de camerabewegingen niet erg interessant of doeltreffend.

Helaas heeft A Kind of Murder verder ook niet heel veel te bieden. Het acteerwerk is prima, vooral Patrick Wilson (The Conjuring) en Haley Bennet (The Girl on the Train, The Magnificent Seven) spelen hun rollen uitstekend. Jessica Biel (Total Recall) heeft merkbaar meer moeite met de wat ongemakkelijke dialogen. Gesprekken voelen vaak onnatuurlijk en de expositionele hints zijn te nadrukkelijk aanwezig. De acteurs draaien nog net niet naar de camera om het plot uit te leggen, maar zo voelt het af en toe wel. Dit gaat vooral storen omdat het verhaal al niet bijster origineel is. Een film als deze heb je al talloze keren gezien en dus kan A Kind of Murder maar beter worden overgeslagen.