DeadCore

DeadCore is een originele game met een toffe soundtrack. Heel erg makkelijk is het allemaal niet en sommige stukken lijken zelfs onmogelijk. Zeker gezien de lage prijs is dit een absolute aanrader.

Eigenlijk lijken veel spellen tegenwoordig behoorlijk op elkaar. Natuurlijk zitten er wel wat belangrijke verschillen in, maar in hoofdlijnen zijn ze hetzelfde. Daarom is het weleens fijn dat er eens in de zoveel tijd een origineel spel uitkomt. DeadCore, van ontwikkelaar 5 Bits Games, is zo’n game, want hoeveel first-person-platformers zijn er nou? Normaal gesproken wordt er namelijk gekozen voor een derdepersoonsperspectief. Deze game is overigens niet nieuw, want hij is al een aantal jaar beschikbaar voor pc-gamers, maar nu dus ook voor PlayStation 4 en Xbox One.

Grafisch ziet het er niet verkeerd uit, maar aangezien dit een spel uit 2014 is, is het geen technisch hoogstandje. Gelukkig hoeft DeadCore het niet te hebben van visuele pracht, maar draait het allemaal om de gameplay. Het doel van dit spel is om zo snel mogelijk een parcours af te leggen. Natuurlijk zit het level vol met de nodige uitdagingen: bewegende platformen, lasers, geschuttorens en de nodige vijanden. Dit alles moet je zien te overwinnen door te springen, dashen en gebruik te maken van je geweer. Je reactievermogen is je beste vriend, want je zult in zeer korte tijd de nodige beslissingen moeten maken.

DeadCore begint vrij eenvoudig en door middel van een tutorial krijg je de basisbewegingen vrij snel onder de knie. Het eerste level is nog niet erg uitdagend, maar daar komt al snel verandering in. Na het voltooien van het tweede parcours begint het echt moeilijk te worden en schieten games als Dark Souls en The Surge door je hoofd. Waar in het begin nog wat ruimte is voor wat kleine fouten, is dat bij de latere levels niet meer aan de orde. Gelukkig zit het spel vol met de nodige checkpoints, waardoor je niet iedere keer opnieuw hoeft te beginnen. Zelfs met deze mogelijkheid zijn sommige stukken echter nog steeds zo goed als onmogelijk.

DeadCore beschikt over een goede soundtrack die de nodige pijn kan verlichten, nadat je voor de zoveelste keer naar beneden bent gevallen. Synthwave, Liquid, Dubstep, Drum’n’Bass en nog meer genres komen voorbij. Natuurlijk moet het wel je smaak zijn, maar het past gewoon erg goed bij dit spel. Het zorgt ook voor de nodige adrenaline en dat zul je nodig hebben bij het voltooien van de verschillende levels.

DeadCore is origineel, iets dat je steeds minder ziet. Dit spel moet het niet van het grafische gedeelte hebben, maar ziet er nog steeds goed uit. Natuurlijk draait het om de gameplay en dat is dik voor elkaar. Tel daar ook nog eens een te gekke soundtrack bij op en je hebt een toffe game, zeker omdat hij maar €7,99 kost. De moeilijkheidsgraad ligt af en toe wel iets aan de hoge kant, waardoor sommige misschien de prijs van een nieuwe controller ook bij de aanschafprijs moeten optellen.