Master X Master
Patrick van Meijl
Patrick van Meijl

Master X Master heeft een hele goede fundering voor een top MOBA. De unieke aspecten zorgen ervoor dat dit spel niet verloren raakt in de zee van games van hetzelfde genre. Ondanks de minpuntjes is het zeker de moeite waard om het eens te proberen. Dat het gratis is, helpt natuurlijk ook mee.

MOBA’s (Multiplayer Online Battle Arena’s) bestaan nu al een hele tijd. Het begon ooit met Dota, een mod voor Warcraft 3. In 2009 lanceerde League of Legends, dat in korte tijd uitgroeide tot de populairste game in het genre. Sindsdien zijn er verschillende pogingen gedaan om dat spel van de troon te stoten. De meest noemenswaardige daarvan zijn Heroes of the Storm en Dota 2. Ondanks dat deze twee veel gespeeld worden, blijft League of Legends toch de koning. Ook NCSoft gaat nu een poging wagen om de MOBA-gemeenschap naar hun kant te krijgen met Master X Master. Gaat dit lukken of is dit weer een spel dat we over een half jaar vergeten zijn?

MOBA’s staan niet bekend om hun verhaal en dat is voor Master X Master niet anders. Al wordt wel geprobeerd een klein verhaal te vertellen over hoe de aarde moet worden terugveroverd van een soort robot-monster-hybrides. Dit geeft wat achtergrondinformatie, maar helaas niet genoeg om daarvoor PvE (Player versus Environment) te spelen. Er zijn wel andere redenen om die modus te spelen, maar daar komen we later op terug. Alles ziet er redelijk goed uit, het spel is geen grafische topper, maar er zijn ook geen grote missers te vinden. De omgevingen zien er prima uit, maar hadden wel wat levendiger gemogen.

Vaak lanceren MOBA’s met een beperkte keuze aan personages om mee te spelen, maar wordt dat naarmate de tijd verstrijkt uitgebreid. Bij Master X Master is dat ook het geval, het bevat nu 37 ‘masters’ om mee te spelen. Je begint met een beperkte selectie, maar al snel speel je er meer vrij. Naast een vrij breed scala hebben alle masters ook verschillende skins, zodat je ze er unieker uit kunt laten zien. Verder zijn er nog nodes, wapen-upgrades en verbruiksgoederen die jouw ervaring nog unieker maken.

Tot nu klinkt het allemaal erg bekend voor dit genre, maar is er dan niks waardoor Master X Master zich onderscheidt? Zeker wel, met een paar unieke gameplay-elementen en de PvE-modus. Wat we nog niet eerder hebben gezien, is de mogelijkheid om te switchen tussen twee personages, in plaats van dat je vast zit aan een per potje en dit levert unieke tactieken op. Ook de besturing is anders, want normaal beweeg je met de muis en activeer je vaardigheden met je toetsen. In Master X Master beweeg je met de ‘WASD’-toetsen, richt je met je muis en voer je je vaardigheden uit met het toetsenbord.

De PvE is wat ons erg aansprak, omdat dit nooit eerder is gedaan in een MOBA. Het blijkt erg vermakelijk om hordes aan vijanden, die steeds sterker worden, uit te schakelen. Helaas is het verhaal te minimaal en is er na een tijdje wel sprake van veel herhaling. Dit zal na verloop van tijd gaan vervelen. Hopelijk brengt NCSoft hiervoor nog een aantal updates uit om het nog beter te maken. Al met al is Master X Master een spel dat je moet proberen, wanneer je van het genre houdt. Het is gratis dus meer dan een beetje tijd verlies je er niet mee. Wij denken echter dat je er wel even zoet mee zult zijn.