Splatoon 2
Jeffry van Geel
Jeffry van Geel
Eigenaar / PR / Sales / Community-manager

Splatoon 2 is een erg vermakelijke game, die zeker de moeite waard is. Het heeft echter ook wel verdacht veel weg van zijn voorganger. Met dank aan Salmon Run en de vernieuwde singleplayer-modus zullen spelers echter weer tientallen uren aan (online) vermaak krijgen.

Sinds vrijdag ligt Splatoon 2 in de winkels voor de Nintendo Switch en dat betekent dat iedereen online weer met en tegen elkaar kan spelen. Twee jaar geleden verscheen het eerste deel voor de Wii U, wat een groot succes bleek te zijn. Ondanks het feit dat de Wii U zelf veel minder succesvol was. Lukt het Nintendo om van deze game ook weer een topper te maken?

De op voorhand veel gehoorde kritiek dat Splatoon 2 eigenlijk een soort van Splatoon 1.5 is, is wel een beetje terecht. De game is namelijk alles wat het eerste deel ook was, met een aantal toevoegingen. De zeer populaire Turf Wars zijn weer terug. Dit is de normale multiplayer-modus waarbij spelers moeten proberen om zoveel mogelijk gebied in het level van hun kleur verf te voorzien. Op datzelfde moment loopt er ook een tweede team rond met dezelfde opdracht. Hier zullen vermoedelijk de meeste spelers mee bezig zijn.

Je hebt in Splatoon 2 de mogelijkheid om gebruik te maken van voice-chat. Dit werkt eigenlijk best wel oké, maar het stoort dat dit middels een app moet en niet in de game zelf kan. Je moet namelijk de app downloaden voor je smartphone en vervolgens het gevecht opzoeken. Vooral wanneer je snel door wilt, kan dit meer dan eens vertragen.

De echte leuke en vernieuwende modus is volgens ons Salmon Run. Daar waar je in het chaotische Turf War vooral alleen werkt, waar samenwerken eigenlijk de bedoeling is, is dat bij Salmon Run wel anders. Deze modus, waarin hordes vijanden en bazen op je afkomen, verplichten je samen te werken. Wij hadden dan ook, tijdens de potjes die we tot nu toe gespeeld hebben, de grootste lol.

Een ondergeschoven kindje in Splatoon 2, net zoals in zijn voorganger overigens, is de singleplayer-modus. Net als in de meeste multiplayer-games vergeten spelers deze nogal snel. Toch is deze perfect voor wanneer je even geen internet hebt. Je kunt dan de levels verkennen, je vaardigheden verbeteren en ook nog eens een grappige verhaallijn volgen. Je zult er zeker geen spijt van krijgen als je ervoor kiest om deze te spelen.

Natuurlijk zijn er in de game ook zeer veel aanpassingsmogelijkheden. Nieuwe wapens, nieuwe outfits en nieuwe specials kunnen geregeld verkregen worden. Onder andere door het het spelen van de singleplayer-modus, maar ook door het gebruik van Amiibo. Daarnaast heeft Nintendo reeds onthuld dat Splatoon 2 de komende maanden meer dan eens nieuwe wapens en nieuwe levels zal krijgen.

Niet onbelangrijk om nog even aan te stippen is de besturing. Het spel luistert nogal nauw en is op twee manieren te spelen. We hebben tijdens het reviewen met meerdere spelers gespeeld en gemerkt dat naarmate je meer speelt de bewegingsbesturing, die in het begin wat onwennig aanvoelt, toch het beste werkt. Kies je echter voor twee losse Joy-Con, dan kan dit nog weleens tegen je keren. Deze werken in combinatie met bewegingsbesturing niet echt ideaal samen.