Rugby League Live 4

Rugby League Live 4 is het beste rugbyspel van dit moment en niet alleen omdat de rest zo slecht is. De League-variant van rugby leent zich uitermate goed voor een game. Grafisch gezien ziet het er prima uit en de gameplay is erg toegankelijk, waardoor elke rugby-fanaat dit spel zou kunnen, en misschien wel moeten, oppakken.

Rugby is geen populaire sport in Nederland en dat is eigenlijk best wel jammer. De meeste hebben het weleens op tv gezien tijdens de Six Nations of de Olympische zomerspelen. Wat veel mensen niet weten, is dat er verschillende varianten bestaan. Zo werd er tijdens de Olympische spelen Sevens gespeeld, een snelle variant van rugby waarin elk team uit zeven spelers bestaat. De meeste beoefende vorm is Rugby Union, deze vorm zul je ook het meest op tv tegenkomen. De derde variant is Rugby League en is vooral populair in Australië en het Verenigd Koninkrijk. In Rugby League bestaat het team uit twaalf spelers en krijg je als ploeg vijf pogingen om te scoren. Lukt dat niet binnen deze vijf pogingen, dan zal de bal richting de helft van de tegenstander geschoten moeten worden. De League-variant is net zoals Sevens een stukje sneller dan het gebruikelijk Rugby Union. De vraag is natuurlijk: is het ook geschikt voor een game?

Er bestond een tijd dat rugbyspellen gemaakt werden door EA, maar dat is lang, heel erg lang, geleden. Rugby 08 uit 2007 is de laatste game die de moeite waard was om te spelen. Daarna zijn er een hoop ontwikkelaars geweest die het wel hebben geprobeerd, maar hopeloos hebben gefaald. Denk bijvoorbeeld aan Rugby 15 en Rugby World Cup 2015, waar het heel houden van je controller de grootste uitdaging was. Dat moet anders kunnen; moeten ze ook bij Big Ant Studios gedacht hebben. Deze ontwikkelaar uit Melbourne heeft natuurlijk al wat ervaring met het maken van rugbyspellen, want dit deel is alweer de vierde in de reeks. De recensies voor Rugby League Live 3 waren overigens behoorlijk verdeeld.

Rugby League Live 4 heeft een speciale oefenmodus die aan te raden is, zeker wanneer je zo’n soort spel voor het eerst speelt. Hierin krijg je stap voor stap uitgelegd hoe de besturing werkt en zul je verschillende bewegingen eerst een paar keer correct moeten uitvoeren, voordat je verder kunt. Je krijgt uitleg over tackles (verdedigen), passen (bal gooien), side-steps (snelle stap opzij om zo je tegenstander op het verkeerde been te zetten) en kicks (bal wegschieten). Na een klein half uurtje ben je klaar voor je eerste echte wedstrijd.

En dat is waar het in Rugby League Live 4 om draait. Er zijn, naast de oefenmodus, verschillende modussen aanwezig, maar uiteindelijk komt het allemaal op hetzelfde neer. De beginner zal nog weinig gebruik maken van de verschillende aanvallende en verdedigende tactieken die je kunt inzetten, maar zich meer richten op het tackelen en correct spelen van de bal. En dat is eigenlijk ook het mooie van Rugby League Live 4, het is toegankelijk en geschikt om op meerdere manieren te spelen.

De meest populaire modus is de FanHub, die ook al aanwezig was in het vorige deel. Nu beschikt Rugby League Live 4 al over meer dan 100 teams en nog veel meer spelers, maar je hebt ook de mogelijkheid om deze helemaal naar eigen smaak aan te passen. Daarnaast kun je ook nog je eigen stadion maken en je eigen variant op Rugby League creëren. Dit alles zorgt ervoor dat je niet snel uitgekeken raakt.

Grafisch gezien ziet het er prima uit, maar het is natuurlijk niet te vergelijken met AAA-titels zoals FIFA 18 en NHL 18. Big Ant Studios is lang niet zo groot als EA, maar weet met een beperkt budget toch een goed ogende game neer te zetten. Een behoorlijk groot deel van de Australische spelers lijkt behoorlijk echt en dat is toch altijd mooi meegenomen.

Rugby League Live 4 is het beste rugbyspel dat je op dit moment kunt spelen. Wat FIFA 18 is voor voetbal, is Rugby League Live 4 voor rugby. Het spel is niet alleen leuk voor de echte rugby-fans, maar ook voor iedereen die eens een ander soort sportspel wil spelen. De regels zijn vrij eenvoudig en er is een speciale oefenmodus waarin je alles eens rustig kunt proberen. FanHub is een leuke modus waarin je de mogelijkheid hebt om spelers en teams aan te passen. Ook kun je je eigen stadion maken en je eigen variant op Rugby League bedenken. Een leuke toevoeging die ervoor zorgt dat je lang plezier beleeft aan deze titel.