Yonder The Cloud Catcher Chronicles

Yonder The Cloud Catcher Chronicles verblijdt je in eerste instantie met een prachtige wereld vol kleur en leuke inwoners. Al snel kom je er echter achter dat de rest niet veel om het lijf heeft. Het gebrek aan een echt doel en de weinig boeiende quests doen het spel uiteindelijk de das om.

Niet zo lang geleden sprong ons plots een game in het oog die we nog niet eerder op onze radar hadden gezien. Dankzij de kleurrijke trailer en screenshots waren wij meteen geïnteresseerd. We waren dan ook blij verrast dat de release niet al te lang op zich liet wachten. Sinds 18 juli is Yonder the Cloud Catcher Chronicles verkrijgbaar voor de PlayStation 4 en pc. Zit er achter de prachtige kleurrijke wereld ook een net zo goede game?

Yonder The Cloud Catcher Chronicles

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, dat is helaas niet het geval. Yonder zet je met de trailer eigenlijk op het verkeerde been. Het achtergrondverhaal is dat Gemea bedreigt wordt door een kwaadaardige entiteit. Deze paarsgekleurde wolken, genaamd Murk, zijn een gevaar voor het leven op het eiland. Aan jou de taak om de wereld te verlossen van dit nare goedje. Het is dan ook erg verrassend, wanneer al na een paar minuten blijkt dat er geen gevechten in de game zitten. Hoewel dapper geprobeerd, is dit uiteindelijk wel wat het spel de das om doet.

Het verwijderen van de Murk doe je namelijk door het verzamelen van Sprites, dat zijn kleine vliegende wezentjes die nog het meeste weghebben van elfjes. Elke paarse wolk heeft een bepaalde hoeveelheid Sprites nodig om het te kunnen verwijderen. Door dit te doen, speel je nieuwe gebieden en daarmee quests vrij. Deze variëren van het verzamelen van items om te craften tot het vinden van verdwenen eilandbewoners. Naast het voltooien van de quests kun je je bezighouden met vissen, boerderijtje spelen en nog wat andere vrijetijdsbestedingen. Dit doet dan ook erg sterk denken aan spellen als Animal Crossing en Harvest Moon.

Door het ontbreken van een echt doel in het spel, het verwijderen van Murk is niets anders dan het verzamelen van Sprites, wordt het wel snel saai. Als je eenmaal gewend bent aan de erg fraaie en kleurrijke wereld, blijft er weinig over om voor terug te keren. Ook het feit dat je geen vaardigheden kunt verbeteren of überhaupt dood kunt gaan, zorgt ervoor dat er maar weinig te bereiken is. Dat maakt het voor de doorsnee gamer uiteindelijk maar weinig interessant. Voor vaders of moeders die graag samen met de kleine kinderen een spelletje willen doen, is het echter wel een leuke titel. De mooie wereld, de schattige dieren die er rondlopen en de afwezigheid van dreiging maken het voor die doelgroep uitermate geschikt.