De Smurfen en het Verloren Dorp

Met de vernieuwde aanpak is Het Verloren Dorp de beste moderne Smurfen-film tot nu toe. Toch wordt de volle potentie van het sterke concept nog niet verzilverd.

De Smurfen en het Verloren Dorp is nu te koop op Blu-ray en DVD.

De Smurfen vormen al decennialang een begrip in de popcultuur en verschillende generaties zijn met de blauwe wezentjes opgegroeid. Toch werden de vorige twee filmversies niet door iedereen met open armen ontvangen. Door de fictieve wezentjes naar de ‘echte’ wereld te brengen, ging een deel van het sterke concept verloren. Voor deze nieuwe versie is gekozen om een volledige animatiefilm te maken en dat blijkt een verstandig besluit.

Smurfin (Demi Lovato) is vanaf het moment dat de boosaardige Gargamel (Rainn Wilson) haar maakte een vreemde eend in de bijt in haar Smurfendorp. Hoewel iedereen een duidelijke persoonlijkheid heeft, met bijbehorende kwaliteiten, weet niemand wat nou precies het doel van Smurfin is. Tijdens haar zoektocht naar haar doel in het leven, ontdekt ze dat Gargamel op zoek is naar een verloren dorp. Samen met Brilsmurf (Danny Pudi), Potige Smurf (Joe Manganiello) en Klungelsmurf (Jack McBrayer) vertrekt ze om op zoek te gaan naar de mysterieuze plaats. Wat ze hier ontdekt zal grote gevolgen hebben voor de toekomst van alle Smurfen.

De Smurfen en het verloren dorp Foto: Sony Pictures Animation

Jonge kijkers zullen zich zeker vermaken met deze kleurrijke animatiefilm. Het is een gigantische vooruitgang ten opzichte van de vorige twee Smurfen-films. De vorige delen waren ver verwijderd van het geniale bronmateriaal, maar deze nieuwe versie weet de magie beter over te brengen. Het voelt als een respectvolle adaptatie; de personages worden op de typische wijze vertolkt, wat vooral de opening erg leuk maakt. De stereotyperende persoonlijkheden van de Smurfen, zoals die in hun namen worden benoemd, blijkt weer eens een uitstekende formule.

Het is dan ook jammer dat de verdere film hier weinig mee doet. Na de vermakelijke introductie vertrekken we uit het Smurfendorp en vervolgen we het avontuur in een klein gezelschap. De groep bevat eigenlijk niet genoeg variatie, waardoor ook de grappen wat eentonig worden. Dit gaat vooral storen omdat de film grotendeels leunt op de humor; het verhaal heeft verder niet veel te bieden. Rondom het ‘verloren dorp’ wordt te weinig mysterie opgebouwd en ook de uiteindelijke onthulling is verre van bevredigend. De Smurfen verdient lof voor de sterk verbeterde insteek, maar weet de volle potentie nog steeds niet te verzilveren.