Doorgaan naar artikel
Preview: Fortnite
Thom van den Hork
Thom van den Hork
Hoofdredacteur / Lead Developer
Profiel

We hebben er bijna zes jaar op moeten wachten, maar eindelijk kunnen we aan de slag met een vroege versie van Fortnite. Deze game werd al in 2011 aangekondigd door Cliff Bleszinski tijdens de Spike Video Game Awards. Inmiddels is hij zelf niet meer werkzaam bij Epic Games, maar de ontwikkeling is gelukkig gewoon verder gegaan. Het doel was om een spel te maken dat anders was dan alle andere en het moest vooral heel erg leuk zijn. Zijn de mensen van Epic Games en People Can Fly hierin geslaagd?

Volgens Epic Games is Fortnite het best te omschrijven als “Minecraft meets Left 4 Dead“. Voor een groot deel klopt dit wel, want je bent een aanzienlijk deel van de tijd kwijt met het bouwen van een verdedigingsbouwwerk of fort. Wanneer je daarmee klaar bent, of soms nog voor die tijd, komen de Husks. Het doel is om je basis te beschermen voor de aanvallen van deze monsters. Gelukkig hoef je dit niet alleen te doen, want Fortnite speel je met vier spelers tegelijkertijd. Je zult dus wel online moeten zijn en er kan niet gespeeld worden zonder Xbox Live Gold of PlayStation Plus.

Het bouwen wordt stap voor stap uitgelegd in het begin en binnen de kortste keren heb je een aardig bouwwerk staan. In het begin kan het wel wat overweldigend zijn, omdat je veel verschillende schermen hebt die niet allemaal even duidelijk zijn. Oefening baart kunst is wel van toepassing in dit geval. Je kunt ervoor kiezen om hele mooie constructies te maken, maar aangezien de tijd waarin je dit moet doen vrij kort is, kun je beter gaan voor iets functioneels. Het bouwen is leuk en samen met je teamgenoten kun je je creativiteit de vrije loop laten gaan.

Voordat je kunt gaan bouwen, zul je onderdelen moeten verzamelen en die liggen overal. Wanneer je rondloopt, kom je verschillende items tegen die je kunt doorzoeken voor de nodige bouwstenen. Ook kun je ervoor kiezen om bomen om te hakken, auto’s te ontmantelen of muren te slopen, om zo de benodigde materialen te verkrijgen. In het begin is dit allemaal nog hartstikke leuk, maar het gaat op een gegeven moment wel vervelen. Er zit gewoon niet genoeg variatie in het verzamelen en het voelt allemaal behoorlijk repetitief aan.

Bouwen en verzamelen vormen een groot deel van de gameplay, maar het andere bestaat uit het verdedigen van je thuisbasis. Dit doe je natuurlijk ook met je team van vier. Fortnite heeft een flink arsenaal van verschillende soorten wapens aan boord, van bijlen en zwaarden tot shotguns en scherpschuttersgeweren. Je kunt het allemaal zo gek niet bedenken of het is aanwezig. Natuurlijk zul je de meeste wapens eerst moeten vrijspelen of kopen. Het vechten in Fortnite is het leukste van het spel en door de grote diversiteit aan wapens kun je ook verschillende tactieken gebruiken voor het verslaan van de Husks. De besturing is goed en vergelijkbaar met de meeste andere third-person shooters, waardoor een uitgebreide handleiding niet nodig is.

Op dit moment zul je nog moeten betalen om het te kunnen spelen, maar vanaf volgend jaar wordt de game free-to-play. En eigenlijk kun je dat aan alles merken, want nog in je eerste speeluur word je geconfronteerd met het aanschaffen van de nodige V-coins. Deze kun je gebruiken voor het kopen van items in het spel zelf. Je hoeft ze overigens niet te kopen, want je kunt ze ook krijgen door de nodige missies te voltooien. Maar als je snel progressie wilt boeken in Fortnite, zit je eigenlijk wel vast aan de nodige in-game aankopen. Eigenlijk is het jammer dat deze game free-to-play zal worden, want het voelt gewoon aan als een game waar je normaal gesproken voor zou betalen en niet als alle andere gratis games.

Fortnite is zeker een spel dat anders is dan andere spellen. Het vechten zit goed in elkaar en de grote diversiteit aan wapens zorgt ervoor dat het een tijd lang aantrekkelijk zal blijven. Ook het bouwen is leuk, maar heeft wel een wat stijlere leercurve dan het vechten. Wat een stuk minder leuk is, is het verzamelen van de noodzakelijke bouwstenen. In het begin valt het nog wel mee, maar wanneer je de nodige uurtjes in het spel hebt zitten, voelt het meer aan als een verplichting. Het is jammer dat Epic Games heeft gekozen voor een free-to-play variant, want dat maakt het spel waarschijnlijk minder interessant voor de meeste spelers. Niet iedereen zit te wachten op spellen waar je het nodige geld in moet stoppen om het leuk te houden.