Skylar & Plux: Adventure on Clover Island

Skylar & Plux: Adventure on Clover Island is een vermakelijke platformer. De besturing is goed en eenvoudig waardoor het door iedereen op te pakken is. Helaas stelt het verhaal niet heel veel voor en is het wel heel erg aan de korte kant.

Skylar & Plux: Adventure on Clover Island is gemaakt door Right Nice Games. Een naam die waarschijnlijk bij niemand een belletje doet rinkelen, want dit is hun debuut. Deze game is een hommage aan de bekende 3D-platformers van vroeger, zoals Ratchet & Clank, Banjo-Kazooie en Crash Bandicoot. Aangezien het hier om een indie-titel gaat, is het budget niet te vergelijken met dat van bovengenoemde titels. Hebben de mensen van Right Nice Games toch een speelbaar spel weten af te leveren?

Skylar Lynxe heeft een nieuwe plek gevonden om te wonen, maar helaas wordt het geteisterd door een gemene schurk. CRT wil het prachtige Clover Island veranderen in een woestenij. Samen met haar hulpje Plux Owlsley zal Skylar het op moeten nemen tegen de handlangers van CRT om zo hun nieuwe thuis te redden.

Het verhaal is niet baanbrekend, maar typisch voor dit soort spellen. De uitvoering, met behulp van de nodige cutscenes, is echter wel van een redelijk niveau. Toch is het jammer dat ze bij Right Nice Games niet iets meer hun best hebben gedaan om hier iets meer van te maken. Het spel is namelijk behoorlijk aan de korte kant, want je hebt het al binnen drie uur uitgespeeld. Met een goed verhaal had het wat hogere ogen kunnen gooien.

De besturing van Skylar & Plux: Adventure on Clover Island is dik in orde. Wanneer je ervaring hebt met 3D-platformers zul je ook weinig uitleg nodig hebben. Het draait soepel en heeft niet te kampen met vervelende camera-problemen, zoals vergelijkbare spellen van vroeger (Banjo-Kazooie). Skylar heeft de beschikking over drie verschillende hulpmiddelen: een jetpack, een magneet (o.a. om ijzeren voorwerpen te kunnen verplaatsen) en de mogelijkheid om de tijd te vertragen. Vooral dat laatste is een zeer handige kracht die je dan ook vaak zult gebruiken. Erg origineel is het allemaal niet, maar dat maakt het er niet minder leuk om.

Naast de nodige platform-elementen bevat Skylar & Plux: Adventure on Clover Island ook een aantal puzzels. Die zijn, net zoals het geheel, niet heel erg moeilijk en zetten je zelden echt aan het denken. Wanneer je deze game meer ziet als ontspanning, en niet als een uitdaging, dan kun je er het nodige plezier aan beleven. Daarom maakt het ook niet echt uit dat de moeilijkheidsgraad behoorlijk aan de lage kant is.

Skylar & Plux: Adventure on Clover Island is een vermakelijke platformer. De besturing doet denken aan die van Ratchet & Clank en dat is eigenlijk wel een compliment. Verwacht echter geen game die heel erg uitdagend is, maar meer iets dat je speelt ter ontspanning. Helaas duurt het avontuur op Clover Island maar zo’n drie uur en dat is tegenwoordig wel wat aan de korte kant. Laten we hopen dat de mensen bij Right Nice Games ooit nog een vervolg gaan maken op Skylar & Plux, want deze game heeft zeker potentie.