Miitopia

Miitopia is een RPG voor het hele gezin, maar hoofdzakelijk bedoelt voor de jongste leden. Door het gebruik van Mii kun je je eigen personages creëren. Verwacht niet al te veel diepgang en je hebt een spel waarmee je je prima kunt vermaken.

Mii zijn kleine personages die gebruikt kunnen worden in verschillende Nintendo-spellen. Sinds de introductie van de Wii zijn ze aanwezig, maar ze kregen niet eerder hun eigen spel. Daar is nu verandering in gekomen, want sinds kort kan iedereen aan de slag met Miitopia. Het ziet er behoorlijk kinderachtig uit, maar is het dat ook?

Miitopia is een vredige plek, maar op een dag wordt het geteisterd door een Donkere Heer. Zonder enige reden steelt hij de gezichten van de inwoners. Het is aan jou en je team van Mii om deze tiran tot een stoppen te brengen. Het verhaal is vrij standaard en is eerlijk gezegd ook niet heel erg interessant. Wat wel leuk is, is dat je de personages helemaal zelf kunt samenstellen. Het uiterlijk en zelfs het innerlijk is helemaal zelf te bepalen, hierdoor krijg je toch het gevoel dat je een bijdrage levert aan het verhaal. Mocht je geen zin hebben om zelf Mii te maken, dan kun je ook creaties van andere kiezen. Daarnaast is er nog de mogelijkheid om Amiibo’s te gebruiken om verschillende kostuums te verkrijgen. Genoeg mogelijkheden dus om de personages vorm te geven.

Miitopia is een RPG, maar dan wel in de meest simpele vorm die je kunt bedenken. Je gaat met je groep (maximaal 4) van punt naar punt en onderweg kom je de nodige vijanden tegen en deze zul je moeten verslaan, voordat je verder kunt. Dit gebeurt op een turn-based manier, maar heel veel opties heb je eigenlijk niet. Vaak kies je voor een bijzondere aanval voor de meeste schade. Mocht je geen zin hebben om het zelf te doen, of is dit te lastig voor jongere spelers, dan kun je er ook voor kiezen om het gevecht automatisch plaats te laten vinden. Voor de meer ervaren spelers zijn de gevechten behoorlijk simpel en dagen geen enkel moment uit, maar vervelend is het nooit.

Wanneer je groep het einde van de weg bereikt heeft, kom je aan bij een herberg. Hier kunnen je Mii overnachten en kun je zelf de kamerindeling bepalen. Hoe meer tijd ze doorbrengen met elkaar, hoe beter de band is tussen de personages. Dit heeft weer zijn voordelen tijdens de gevechten, omdat ze elkaar kunnen helpen om bijvoorbeeld meer schade aan te richten. Ook zullen de Mii aangeven dat ze willen eten of geld nodig hebben om een nieuw wapen of uitrusting te kopen. Daarnaast kun je ze ook eten geven, die je overhoudt aan de gevechten, waardoor ze sterker zullen worden. De nodige RPG-elementen zijn dus duidelijk aanwezig in Miitopia, maar het gaat voor het grootste gedeelte automatisch. De Mii kiezen zelf welke kleren ze aan willen trekken en dat is voor het wapen niet anders. Voor de jonge gamers is dit helemaal niet erg, maar de meer ervaren zullen er weinig plezier uit halen.

Wat wel leuk is voor jong en oud, is de muziek in Miitopia. Naast het feit dat de personages heel erg aandoenlijk zijn, is de muziek erg aanstekelijk. De vrolijk dansende Mii samen met de muziek zorgen er toch voor dat je niet anders kan dan glimlachen. Grafisch gezien is het wat je kunt verwachten van een spel op de Nintendo 3DS. Niet slecht, maar zeker ook niet heel bijzonder.

Miitopia is een RPG in de meest minimalistische vorm die je kunt bedenken. Hierdoor is het geschikt voor de hele familie, maar eigenlijk vooral voor kinderen. Het gebruik van Mii zorgt ervoor dat je je eigen personages kunt maken. De gameplay is eenvoudig, de muziek is aanstekelijk en het is natuurlijk gewoon een spel van Nintendo, die zijn zelden slecht.