Uncharted: The Lost Legacy
Jeffry van Geel
Jeffry van Geel
Eigenaar / PR / Sales / Community-manager

Uncharted: The Lost Legacy voelt weliswaar als een uitbreiding van Uncharted 4, maar dat is absoluut geen straf. Prachtige graphics, toffe gameplay en een interessant verhaal zorgen ervoor dat spelers nogmaals uren met de franchise aan de slag kunnen.

Uncharted: The Lost Legacy is het nieuwste deel in de Uncharted-reeks. Waar Nathan Drake afzwaait als hoofdpersonage, nemen Chloe Frazer en Nadine Ross het over. Stiekem voor de vertrouwde fans van de game best wel een beetje eng, want Nathan was bekend, had een sterke achtergrond en bracht al met al veel humor met zich mee. De vraag was dan ook direct of Chloe en Nadine deze erfenis konden overnemen. Het antwoord is een dikke vette ja. De eerste paar minuten mis je Nathan nog, maar daarna zul je je alleen af en toe nog vaag herinneren dat er ooit iemand anders was (Tip, zet het spel in het Engels).

Uncharted: The Lost Legacy

Het spel voelt vanaf het begin dan ook vertrouwd aan. Met een rustige opbouw in de proloog, met kort daarop gelijk de eerste actie. En Nadine en Chloe weten in Uncharted: The Lost Legacy absoluut hun mannetje te staan. Iets wat ook Nathan eerder deed. Natuurlijk heeft hij andere humor, maar hun sterke personages spelen dit direct weg. De gameplay is niet heel veel anders dan in de eerdere vier delen. Puzzelen en het onderzoeken van ruïnes wordt afgewisseld met het doorstruinen van jungles en andere gebieden om vervolgens de vijanden die opduiken weer neer te schieten. Dit kan tactisch door de troepen één voor één uit te schakelen, maar zeker wanneer je op een lagere moeilijkheid speelt kan dit ook door er blind in te gaan. Het gebrek aan vernieuwing kan voor sommigen echter wel een punt zijn.

Beide manieren zijn dan ook aan te raden om te spelen. Alhoewel het sluipen vooral wat extra vaardigheid nodig heeft. Grafisch gaat Uncharted: The Lost Legacy verder waar Uncharted 4 is gebleven. Jammer is alleen dat het spel vooral zich afspeelt in de jungle, waar eerdere delen (op de PS Vita-versie na) juist kozen voor variatie. Aan de andere kant mogen we voor 40 euro vermoedelijk ook niet zoveel verwachten als dat je verwacht van een game voor de volle prijs.

Uncharted: The Lost Legacy is het bewijs dat Nathan Drake niet alleen verantwoordelijk hoeft te zijn voor de franchsie en dat ook andere personages zijn erfenis kunnen overnemen. Prachtige graphics, afwisselende gameplay en weer een tof verhaal maken het spel tot een waardig deel.