LawBreakers
Patrick van Meijl
Patrick van Meijl

LawBreakers is een toffe en snelle arena-shooter, met helaas ook wat minpunten. Zo is de herspeelwaarde niet extreem groot en progressie is amper aanwezig. De bijzondere verticale gameplay-elementen en unieke klassen, maken het een spel dat je voor de zachte prijs van 30 euro zeker eens moet proberen.

Arena-shooters worden steeds populairder, denk aan Overwatch en aan Team Fortress 2 dat nog steeds erg populair is. Het genre kenmerkt zich door twee teams, bestaande uit personages met hun eigen vaardigheden, tegenover elkaar te zetten in een kleine actievolle arena. Vernieuwing is er nu met de release van LawBreakers, gemaakt door de studio van Cliff Bleszinski. Bekend geworden als de grondlegger van Gears of War is Cliff, mede door zijn sterke persoonlijkheid, een bekende naam geworden in de gamewereld. Veel mensen zullen hem beter kennen als Cliffy B. Eerdere games van hem werden goed ontvangen, zal dat met zijn meest recente product ook gebeuren of is er geen plek meer voor een extra game in het genre?

Zodra je het eerste potje LawBreakers start valt het stijltje op, het is grauw en een beetje over-the-top. Aan de personages is duidelijk meer aandacht geschonken dan aan de omgevingen, deze zien er soms  een beetje saai uit. De looks zijn echter niet het belangrijkst, dat zijn de indeling en het design van de speelbare maps. Een van de pluspunten is dat wanneer je tot leven komt, je niet direct opgewacht en neergeschoten wordt door de vijand. Dit komt door het prima leveldesign waarbij vele uitgangen mogelijk zijn. Daarnaast zijn er geen maps, waarbij een van de teams in het voordeel is.

Maar met strak leveldesign alleen red je het niet. De gameplay moet zo goed zijn dat mensen terug blijven komen om nog een potje te spelen. Dit doet LawBreakers redelijk, alleen is er nog niet genoeg content. Met negen speelbare klassen en vier beschikbare gamemodi, voelt het spel al redelijk snel aan als meer van hetzelfde. Tot die tijd is het wel heel leuk, dit komt door de snelle maar toch strategische gameplay. De ontwikkelaars hebben beloofd met gratis uitbreidingen te komen. Hopelijk komen ze deze belofte na, want zoals de game er nu voor staat gaat het spelers niet maandenlang boeien.

Er zitten ook nog extra’s in het spel. Zo kun je custom games maken met je eigen regels en je personages vrij uitgebreid aanpassen. Dit zijn echter alleen cosmetische aanpassingen, er zit geen vaardigheid-progressie in het spel. Dit is een minpunt aangezien je alleen maar beter kunt worden door de personages steeds beter te leren kennen. Het zou beter zijn als er nog een vorm van ontwikkelen van skills in zou zitten. Daarentegen zit er wel iets heel unieks in de game, namelijk de verticale gameplay. In de meeste shooters kijk je vooral verticaal om je heen, met een paar uitzonderingen waarbij de vijanden van boven kunnen komen. In LawBreakers kunnen je tegenstanders van alle kanten komen, ook omdat jezelf veel tijd zwevend in de lucht zult hangen. Dit voegt extra dimensies toe die het des te sneller en spannender maken.

Ondanks de minpunten, zoals de lage herspeelwaarde en bijna-niet-aanwezige voortgang in vaardigheden, blijft het spel de moeite waard. De eerste tientallen uren die je erin stopt, zullen heel goed bevallen. Door de snelle schietgevechten en unieke verticale gameplay, zal de gemiddelde speler erg veel plezier beleven. Geef dit spel vooral een kans, het kost maar 30 euro. Daarvoor krijg je nu al een redelijk compleet en vermakelijk pakket en dat wordt nog beter, wanneer de aangekondigde gratis uitbreidingen komen. Persoonlijk vinden we LawBreakers een vrij unieke toevoeging aan de arena-shooters, die we zeker nog een aantal keren zullen opstarten.