The Escapists 2
Britt Luttik
Britt Luttik

The Escapists 2 is een waardige opvolger in de serie ontsnappingsspellen. Dankzij de ideale combinatie van humor, uitdaging en een leuke multiplayer is dit zeker een aanrader voor iedereen die altijd al wilde proberen om uit de gevangenis te ontsnappen.

Ontsnappingsspellen zijn altijd intrigerend geweest. Niet alleen in de videogames, ook escaperooms zijn de laatste jaren erg populair geworden. De combinatie van spanning, creativiteit en het onverwachte is hetgeen wat onze aandacht trekt. En zo is een prison-escapegame vaak spannend van aard. Gelukkig weet Team17 het luchtig te houden met de The Escapists-serie. Dankzij de humor en de creatieve manieren van ontsnappen wisten ze een succesvol eerste deel te creëren. Maar kunnen ze opnieuw de beloftes waarmaken in The Escapists 2?

In een kleurrijke, pixel-achtige gevangenis heb je maar een doel en dat is zo snel mogelijk ontsnappen. Het eerste level is een tutorial waarin je stap voor stap wordt geholpen om te ontsnappen. Dit lijkt eenvoudig, maar zodra je zelfstandig aan de slag gaat valt dit tegen. Vooral omdat je rekening moet houden met de routines die in de gevangenissen heersen. Ontbijten, douchen en werken; het is belangrijk om hierbij aanwezig te zijn, want anders trek je de aandacht van bewakers. Hoe meer aandacht je trekt, des te groter is de kans dat ze ontdekken waar je mee bezig bent. Dit kan uiteindelijk tot een lockdown leiden, waarbij iedereen en alle cellen overhoop worden gehaald. Overigens trek je niet alleen de aandacht door routine te missen, ook vandalisme zorgt hiervoor. Een echt verhaal is verder niet aanwezig, het zijn vooral losse levels waarin steeds een ander scenario is opgebouwd.

The Escapists 2

Daarnaast vraagt een ontsnappingsplan ook nog zeker wat creativiteit. Een gat scheppen en ondergronds proberen te verdwijnen lijkt voor de hand liggend, maar laat wel de nodige sporen na. Zo zou je bijvoorbeeld een plant kunnen plaatsen om het gat te verbergen. Daarnaast is het handig om een dummy op het bed neer te leggen zodat je niet gemist wordt. Een goed doordacht plan is dus belangrijk.  Gelukkig wordt creativiteit gestimuleerd dankzij een uitgebreid craftingsysteem. Deze is opgebouwd uit verschillende intelligentielevels, hoe hoger de intelligentie des te moeilijker zijn de voorwerpen die je kunt maken. Intelligentie kun je op zijn beurt weer verbeteren door boeken te lezen. Het spel bevat behoorlijk wat diepgang en bestaat niet uit enkel even ontsnappen.

In The Escapists 2 is multiplayer een nieuwe welkome toevoeging. Al ruim van te voren konden we in verschillende trailers zien hoe tot en met vier spelers het zowel coöperatief als competitief met elkaar kunnen opnemen. Niets is minder waar, zowel de lokale als online multiplayer werkt vrijwel uitstekend. Tijdens een lokale game is het gemakkelijk om tussendoor mee te doen of te stoppen. Ook kun je een online game starten en wachten tot er mensen komen meedoen. De multiplayer is zeker een van mogelijkheden die het spelen waard maakt

Al met al is The Escapists 2 een geweldig vervolg met een ruim aantal nieuwe toevoegingen. De nieuwe levels zijn creatief en bevatten genoeg verschillende mogelijkheden om te ontsnappen. Daarnaast is het nu mogelijk om lokaal en online samen te spelen of juist tegen elkaar. Wel blijft het spel een flinke uitdaging want ontsnappen is makkelijker gezegd dan gedaan. Geduld en een goed plan zijn dan ook zeker vereist.

The Escapists 2