The Boss Baby

Door een leuke hoofdrol van Alec Baldwin weet The Boss Baby goed te vermaken. Het concept start slim, maar zakt later wat in. Desondanks is er zeker een leerzame noot aanwezig voor kinderen die zelf een jong broertje of zusje op komst hebben.

The Boss Baby is nu te koop op Blu-ray en DVD.

Dreamworks Animation is alweer bijna twintig jaar maker van animatiefilms en heeft hierbij de nodige resultaten geboekt. Titels al Shrek, Madagascar, Kung Fu Panda en How to Train Your Dragon groeiden uit tot populaire series. Met The Boss Baby lijkt er alweer een nieuw succes te zijn geboren; na een opbrengst van honderden miljoenen is ook reeds een vervolgdeel aangekondigd.

De zevenjarige Tim (Miles Bakshi) lijkt het perfecte leven te hebben: hij krijgt veel liefde van zijn ouders, die coole banen hebben bij Puppy Co. Dit blijkt allemaal anders wanneer de jonge Boss Baby (Alec Baldwin) in pak met stropdas op de stoep staat. Tim blijkt een jonger broertje te hebben en moet hierdoor veel aandacht inleveren. Een rivaliteit is geboren, totdat blijkt dat de Boss Baby een spion is die onderzoek doet naar Puppy Co. De broertjes komen een duister complot op het spoor en zijn de enigen die de toekomst van alle baby’s kunnen redden.

The Boss Baby Foto: 20th Century Fox

De film start als een interessante metafoor voor het krijgen van een jonger broertje of zusje. Timmy ziet zijn ouders steeds minder tijd voor hem hebben, door de komst van een kleine. Voor veel kijkers zal dit iets herkenbaars bieden, of het kan een wijze les geven aan kinderen die zelf een ‘brusje’ krijgen. The Boss Baby maakt hierbij leuk gebruik van de kinderlijke fantasie, om de meer overdreven situaties te verklaren. Het sterke niveau van de opening wordt helaas niet vastgehouden en de film zakt in wanneer het plot daadwerkelijk wordt geïntroduceerd.

De titelrol van Alec Baldwin maakt gelukkig een hoop goed. Niet alleen is zijn autoritaire stem goed gecast, de acteur heeft ook een uitstekende timing. Natuurlijk heeft Baldwin al wel ervaring met het spelen van bazige zuigelingen, na zijn persiflage van Donald Trump in Saturday Night Live. Zijn personage levert genoeg leuke momenten op en doet hier en daar wat denken aan Stewie uit Family Guy. Het maakt van The Boss Baby een vermakelijke film die tevens een handige leerzame noot kan bevatten.