The Edge of Seventeen

The Edge of Seventeen behandelt typische tienerproblemen op een atypische wijze. Het slimme scenario en het sterke acteerwerk maken dit tot een absolute topper in het genre.

The Edge of Seventeen is nu te koop op DVD.

Hailee Steinfeld brak als dertienjarig meisje door met True Grit. Onder regie van de Coen-broers wist de tiener een Oscarnominatie voor zichzelf te verdienen. Toen was al duidelijk dat het lastig zou worden om dit succes te herhalen; talentvolle kindacteurs hebben vaak moeite om de verwachtingen in te lossen. We zagen de actrice in de tussentijd voorbij komen in titels als Ender’s Game en Pitch Perfect 2, maar die echte toprol bleef uit. Tot nu, want The Edge of Seventeen toont nogmaals aan dat we nog lang van Hailee Steinfeld zullen blijven horen.

Nadine (Hailee Steinfeld) was nooit de meest populaire tiener en heeft hierdoor nooit echt vrienden gehad. De enige uitzondering is Krista (Haley Lu Richardson), die al jarenlang haar beste vriendin is. Toch blijkt de zeventienjarige Nadine er opeens heel alleen voor te staan, wanneer zij haar broer Darian (Vlake Jenner) met Krista in bed betrapt. Haar wereld stort ineen en ze weet niet meer wie ze kan vertrouwen, uit pure wanhoop komt ze zelf terecht bij de eigenzinnige leraar Mr. Bruner (Woody Harrelson), met wie ze discussiëert over de zin van het leven. Maar hulp komt uit onverwachte hoek: verlegen klasgenoot Erwin (Hayden Szeto) begint plots tegen haar te praten.

THE EDGE OF SEVENTEEN

Dat The Edge of Seventeen zo goed weet te werken valt vooral te danken aan vier duidelijke factoren: het scenario en de regie van Kelly Fremon Craig in combinatie met het acteerwerk en de chemie van Hailee Steinfeld en Woody Harrelson. Het zou makkelijk zijn om de film af te schrijven als een tienerkomedie, want Fremon Craig heeft er veel meer van weten te maken. Het scenario is zeer veelzijdig en zal voor veel kijkers iets herkenbaars bieden, ongeacht leeftijd of geslacht. De dialogen zijn lekker scherp en voelen geloofwaardig aan. Grof taalgebruik wordt niet vermeden en hierdoor voelen de scholieren authentiek aan.

Vooral Steinfeld toont zich, in de rol van rebelse tiener, een meester in de snelle conversaties. De paar scénes die zij deelt met Woody Harrelson vormen het hoogtepunt van de film; het tweetal heeft een uitstekende chemie en weet de sarcastische dialogen op verbluffende wijze te brengen. Het energieniveau blijft de gehele speelduur op peil doordat Freemon Craig een goed gestructureerd geheel weet neer te zetten. Een zeer interessante versie van de ‘high school’-film, die veel dingen anders doet dan we gewend zijn van dit genre. Hiermee is het een aanrader voor vrijwel elke kijker.