Warriors All-Stars

Warriors All-Stars is waarschijnlijk het beste wat er tot nu toe te krijgen is in dit genre. De gameplay is als vanouds en grafisch gezien is het weer een stapje in de juiste richting. De enige echte vernieuwing is het Hero Cards-systeem, maar zo groot is deze nu ook weer niet. Omega Force mag bij zijn volgende game wel echt eens iets anders gaan proberen anders zouden we weleens 'moesou' kunnen worden.

Er zijn niet heel veel games in het mosou-genre, maar als je er een tegenkomt, kun je er bijna zeker van zijn dat het door Omega Force gemaakt is. Deze Japanse ontwikkelaar is een onderdeel van Koei Techmo, tevens uitgever van dit spel, en is bekend geworden door de Dynasty Warriors-serie. Voor wie niet bekend is met mosou: dit zijn hack-n-slash-spellen waarin een persoon vecht tegen soms wel honderd tegenstanders. Deze games hebben ook altijd een Japans tintje, wat natuurlijk niet zo gek is gezien land van herkomst. Aan het begin van dit jaar kwam Omega Force nog met Berserk and the Band of the Hawk, een titel gebaseerd op de Manga-serie Berserk. Dit jaar bestaat de ontwikkelaar twintig jaar en dat was de reden voor Warriors All-Stars, een spel waarin alle grote protagonisten samen de strijd aangaan.

De wereld in Warriors All-Stars wordt bewoond door een soort dat nog het meest wegheeft van een kruising tussen een vos en mens. Zoals altijd is er iets ergs gaande in hun wereld en kunnen ze het alleen niet af. Reden genoeg om de hulp van een aantal legendarische krijgers in te schakelen. Dit zijn voornamelijk personages uit de Dynasty Warriors-serie, maar ook een aantal uit andere spellen zoals Dead or Alive, Nioh en Ninja Gaiden. Het verhaal stelt niet zo heel veel voor, maar het is boeiend genoeg om te blijven volgen. De meeste personages ken je natuurlijk al, maar het is leuk om ze samen in een wereld te zien.

Grafisch gezien is Warriors All-Stars een stapje in de juiste richting. Dat wil zeggen dat het er grafisch een stukje beter uitziet dan de vorige games van Omega Force. De personages hebben genoeg detail en hun bewegingen tijdens de gevechten zijn vloeiend. Ook de verschillende omgevingen zien er mooi uit en zijn de moeite waard om te bewonderen. Wat wel een keer een update zou kunnen gebruiken, zijn de menu’s. Deze zien er behoorlijk gedateerd uit en dat is wel jammer, want het haalt het geheel iets naar beneden.

Wat betreft de gameplay kunnen we heel kort zijn, het is een game van Omega Force. Met andere woorden, ze lijken allemaal een beetje op elkaar en dit spel vormt geen uitzondering. Is dat erg? Nee, want het werkt. De enige vernieuwing is de toevoeging van de zogenaamde Hero Cards. Normaal gesproken kun je de verschillende wapens voorzien van upgrades, maar niet elk personage in Warriors All-Stars maakt daar gebruik van. Hiervoor is dus het Hero Cards-systeem bedacht. Elke speler kan maximaal twintig kaarten bij zich dragen en deze geven je personage een extra kracht. Er zijn veel verschillende kaarten dus je kunt genoeg combinaties maken om het leuk te houden. Het nieuwe systeem voelt in het begin wat complex aan, maar na verloop van tijd blijkt dat het eigenlijk vrij eenvoudig is.

Warriors All-Stars is de zoveelste game van Omega Force en wat betreft gameplay is er niet zoveel veranderd. De enige echte vernieuwing is het Hero Cards-systeem, wat eigenlijk een soort van vervanging is voor het upgraden van je wapens. Grafisch gezien is het wel weer een stapje in de juiste richting. De menu’s voelen nog wel wat gedateerd aan, maar echt storend is het ook weer niet. Warriors All-Stars is een goede game, misschien wel de beste in dit genre tot nu toe. Het is wel een keer tijd voor een echte vernieuwing en niet steeds van die minimale. Laten we hopen dat Dynasty Warriors 9 ons gaat verrassen.