Life is Strange Before the Storm – Awake

De toekomst moet uitwijzen of Before the Storm net zo goed gaat zijn als Life is Strange. Deze eerste aflevering smaakt in ieder geval naar meer, ondanks het gemis aan tijdreis-krachten.

Life is Strange was in 2015 eigenlijk een onverwachte hit. Verdeeld over vijf afleveringen volgden we high school-studente Max Caulfield en haar beste vriendin Chloe Price in hun zoektocht om een allesvernietigende storm, die Arcadia Bay bedreigt, af te stoppen. Naast de storm was er ook de verdwijning van Rachel Amber, een vriendin van Chloe, die het dorpje in haar greep hield. Wat hieraan voorafging komen we te weten in Life is Strange: Before the Storm, dat zich focust op Chloe. Kan deze prequel in de voetsporen treden van zijn voorganger?

Wanneer de game start, zien we Chloe, nog zonder blauw haar, op een nachtelijk avontuur om haar favoriete band te bezoeken. Hier ontmoet ze Rachel Amber, waar ze eigenlijk meteen voor valt. Ook zien we de moeizame relatie tussen Chloe, haar moeder en haar stiefvader.

Wat opvalt is dat de thema’s in Before the Storm een stukje zwaarder zijn dan in de eerste game. Verlies en onzekerheid zijn grote pijlers onder het verhaal. Belangrijk daarbij is dat alles geloofwaardig wordt gebracht. Dat is gelukkig het geval. Het is niet moeilijk je te verplaatsen in de hoofdrolspeelster, die ondanks haar stoere voordoen, eigenlijk erg onzeker is. Ook de chemie met Rachel Amber is erg goed uitgewerkt. Dat alles maakt dat de game verhaaltechnisch gezien zeker de moeite waard is. Hoewel episode 1 duidelijk bedoelt is om de lijnen uit te zetten voor de twee latere afleveringen is het geen slechte keus geweest om Chloe’s verhaal te vertellen in een eigen game.

De tijdreis-krachten van Max uit de oorspronkelijke game waren misschien wel het belangrijkste gameplay-elementen, naast natuurlijk de keuzes die gemaakt moesten worden. Before the Storm moet het zonder tijdreizen doen. In plaats daarvan heeft Chloe de beschikking over ‘Backtalk’. Hierbij gaat het erom dat je zo spitsvondig mogelijk reageert in een discussie. Een voorbeeld hiervan is dat je je naar binnen moet zien te praten bij het concert van de band in het begin. Afhankelijk van je antwoorden krijg je bepaalde dingen wel of niet voor elkaar. Helaas is het niet altijd even duidelijk te herleiden wat het beste antwoord in een situatie is, waardoor het meer op goed geluk is. Daarmee kan het niet iets gelijkwaardigs bieden ten opzichte van het tijdreizen.

Before the Storm

Het misschien wel belangrijkste ding dat wel gebleven is, is de sfeer. Ontwikkelaar Deck Nine heeft goed naar het origineel gekeken en ervoor gezorgd dat alles nog steeds heel erg als Life is Strange aanvoelt. De momenten waarop de game even stopt om je te laten genieten van de soundtrack en omgeving zijn weer ruim aanwezig en voelen wederom erg goed. Grafisch lijkt het spel ook iets mooier te zijn dan zijn voorganger.

Het is nog moeilijk te zeggen of Life is Strange: Before the Storm zijn voorganger kan evenaren of verbeteren. Episode 1 zet vooral de schaakstukken op de juiste plek voor de twee volgende afleveringen. Wat al wel te zeggen is, is dat het verhaal van Chloe Price en Rachel Amber bijzonder genoeg is om verteld te worden. De chemie tussen beide hoofdrolspeelsters is erg goed en geloofwaardig, wat de game zeker de moeite waard maakt om te spelen. De toekomst moet uitwijzen of het totale verhaal kan wedijveren met het originele Life is Strange, maar deze aflevering smaakt in ieder geval naar meer.