PES 2018

PES 2018 is het beste deel tot nu toe. Konami heeft de ijzersterke basis opgepakt en daar nog eens flink wat aan verbeterd. De game speelt hemels en dankzij de uitstekende AI en prima graphics is het verplichte kost voor iedereen die van voetbalspellen houdt.

Het verhaal van de PES-serie is bekend. Na de hoogtijdagen tijdens de PlayStation 2-generatie kwam er flink de klad in de ooit zo fameuze voetbalgames. Echter is Pro Evolution Soccer de afgelopen jaren weer stilaan uit het dal geklommen, met als resultaat meer dan uitstekende edities in 2016 en 2017. Nu is het tijd voor PES 2018 en de vraag is of Konami de sterk stijgende lijn van de afgelopen jaren kan doorzetten?

PES 2018

Het antwoord hierop is een hele dikke vette ja. Met dank aan de sterke basis die in de afgelopen jaren is gelegd kon het team zich focussen op het beter maken van alles daaromheen. Dat resulteert in de beste PES-game tot op heden.

Het eerste dat opvalt als je de game start is dat er grafisch een flinke sprong is gemaakt. De ontwikkelaars hebben gebruik gemaakt van real-life metingen in Camp Nou en het Signal Iduna Park om de belichting een stuk beter te maken. Dit betaalt zich dan ook uit. Waar de gezichten sowieso al een sterk punt waren in PES, ziet nu ook de rest eruit om door een ringetje te halen.

Wanneer je eenmaal aan het voetballen gaat, valt ook op dat er ontzettend veel nieuwe animaties zijn toegevoegd. Dit heeft niet alleen cosmetische voordelen, maar ook de gameplay profiteert ervan. Spelers hebben namelijk allerlei nieuwe mogelijkheden. Zo zie je bijvoorbeeld veel meer volleys en passes die vanuit de lucht meteen worden doorgezet. Ook passes met effect die met de buitenkant van de voet worden gegeven zijn nieuw. Dit biedt weer een heleboel nieuwe mogelijkheden om aanvallen op te zetten en doelpunten te maken, wat de game alleen maar beter maakt.

Sowieso valt op hoe vloeiend de gameplay is. Spelers reageren ontzettend direct en laten zich makkelijk besturen. Wat daarbij ook helpt is dat de AI erg sterk is. Je medespelers duiken in gaten, houden zich even in om de buitenspelval te vermijden en staan ook verdedigend hun mannetje. Datzelfde geldt voor de tegenstanders. Het is ons al een paar keer gebeurt dat we met open mond naar een aanval van de AI zaten te kijken die via meerdere schijven eindigde in een prachtig tegendoelpunt, iets dat we nog niet eerder in een voetbalgame hebben gezien. Het leuke is hierbij dat de teams erg herkenbaar spelen. Tegen Liverpool wordt je over het hele veld opgejaagd en moet je enorm uitkijken voor de tegenaanval, terwijl je tegen Barcelona bij vlagen nauwelijks aan de bal komt. Dit is erg sterk gedaan door het ontwikkelteam.

PES 2018

Een compliment is er ook voor de keepers. In voorgaande games waren het niet bepaald de meest betrouwbare teamgenoten, maar het lijkt erop of ze met zijn allen op trainingskamp zijn geweest. Veel vaker zie je sluitposten nu onmogelijke ballen uit de hoek rossen of schoten van dichtbij in een laatste wanhoopspoging toch keren. Het teentje van Casillas dat ons nog steeds achtervolgt in onze nachtmerries is in deze nieuwe PES niet langer een utopie.

Op het gebied van modi is er niet veel nieuws onder de zon. Er zijn in elke modus wel een aantal verbeteringen doorgevoerd, zo kun je in de nieuwe Master League tijdens een transfer bijvoorbeeld een afkoopsom opnemen, maar wereldschokkend is het allemaal niet.

Wat echter wel erg tof is, is dat Konami een aantal nieuwe couch-coöp-mogelijkheden heeft toegevoegd. De leukste hiervan is de ‘Random Selection Match’. Hierin krijgt elke speler een willekeurige selectie in zijn mik geschoven. Daarna volgt nog een mini-game, waarin je kan proberen de beste spelers bij je tegenstanders weg te kapen. Dit biedt gegarandeerd een leuke avond, wanneer je wat vrienden over de vloer hebt. De andere nieuwe modus is drie-tegen-drie.

Het grootste minpunt voor de voetballiefhebber is het gebrek aan licenties in de PES-reeks. Voor PlayStation 4- en pc-eigenaren is dit op te lossen met zogeheten ‘option files’, maar in de basis missen er gewoon een heleboel teams. Een manier waarop Konami dit probeert op te lossen is met partnerships. Vorig jaar waren dit Liverpool en Dortmund en deze keer zijn er een hoop teams bijgekomen. Onder andere Internazionale, Valencia en Fulham zijn volledig nagemaakt en ingescand, waardoor deze teams ongeëvenaard realistisch in de game verwerkt zijn. Een erg goede stap en het is te hopen dat hier in de toekomst alleen maar meer teams bij komen. De ontwikkelaars hebben al aangegeven dat ze druk bezig zijn met het afsluiten van nieuwe partnerships. Daarnaast zijn er ook met een aantal individuele spelers, waaronder Maradona en Usain Bolt, deals gesloten.

Dit neemt echter niet weg dat er ook wat missers bijzitten. Zo heeft PES 2018 wederom de beschikking over de officiële Champions- en Europa League-licenties, maar het is dan wel weer erg jammer dat beide finalisten van afgelopen seizoen niet in het spel beschikbaar zijn onder hun eigen naam. Ook een grote club als Bayern München ontbreekt volledig. Dit is de ontwikkelaars overigens niet meteen aan te rekenen, maar jammer is het wel.

PES 2018 heeft op een ijzersterke basis nog eens ontzettend veel verbeteringen doorgevoerd. Dit maakt deze editie wat ons betreft de beste in de serie ooit. Het licentieprobleem zal nooit gaan verdwijnen en het is dan ook niet eerlijk om de game hierop te veroordelen. Kun je hier voorbij kijken dan heb je een spel dat voor iedere voetbalgame-liefhebber verplichte kost is. EA zal van erg goede huize moeten komen om PES dit jaar van de troon af te houden.