Destiny 2

Destiny 2 is een flinke verbetering ten opzichte van het eerste deel. Niet dat het eerste deel slecht was, maar Bungie heeft alle zwakke punten van het eerste deel beter gemaakt. Het verhaal is ditmaal een stuk beter uitgewerkt en veel beter te volgen. Grafisch gezien is het ook een flinke sprong voorwaarts. De gameplay is voor het grootste gedeelte hetzelfde gebleven, maar die was al dik in orde.

Ontwikkelaar Bungie is bekend geworden met de populaire Halo-reeks. Halo 3: ODST, het laatste deel waar Bungie verantwoordelijk voor was, bevatte al een verwijzing naar het nieuwe project. Op verschillende plekken waren posters zichtbaar met de tekst: “Destiny Awaits“. Het zou nog zo’n vijf jaar duren voordat het wachten over was. In 2014 verscheen het eerste deel en deze liet gamers met gemengde gevoelens achter. Het was zeker niet slecht, maar niet wat de meeste er van verwacht hadden. Gelukkig kreeg Destiny de nodige uitbereidingen: The Dark Below, House of Wolves en The Taken King. Uiteindelijk werd het spel wat het vanaf het begin al had moeten zijn. Heeft Bungie van zijn fouten geleerd en kunnen we deze keer gelijk met volle teugen genieten van deze langverwachte opvolger?

De laatste veilige stad van de mensen is gevallen, ingenomen door The Red Legion. Deze wrede invasiemacht wordt geleid door de imposante commandant Dominus Ghaul. Hij heeft de Guardians ontdaan van hun krachten en de overlevende zijn voor hem op de vlucht geslagen. Nu is het aan jou om de onbekende werelden in het zonnestelsel af te struinen om zo aan de juiste wapens en vaardigheden te komen, waardoor je een einde kunt maken aan Ghaul en zijn Red Legion.

Het verhaal speelt een belangrijke rol in Destiny 2. Ook het eerste deel vertelde een verhaal, maar dit stelde niet zoveel voor. Het waren losse stukken die geforceerd aan elkaar werden gelijmd. De verschillende uitbereidingen probeerden hier nog een geheel van te maken, maar het kwaad was al geschied. Gelukkig heeft Bungie het deze keer een stuk beter aangepakt. Vanaf het begin af aan voelt het als een geheel. Geen losse stukken meer, maar een goed en diepgaand verhaal dat je graag wilt volgen. In het vorige deel kwamen Cayde-6, Commander Zavala en Ikora Rey ook al voor, maar hun rollen waren minder prominent aanwezig. Ditmaal hebben ze een eigen gezicht en de nodige diepgang gekregen. Het narratief in Destiny 2 is weer van het niveau dat we kennen van Bungie uit het Halo-tijdperk.

Het verhaal van het eerste deel was dan misschien niet heel erg goed, maar met de gameplay was zeker niks mis. Bungie heeft hier gelukkig ook niet heel veel aan gewijzigd. Waarom zou je iets aanpassen als het goed is? Ook deze keer bevat het weer de nodige RPG-elementen. Zo is het nog steeds de bedoeling dat je een hoger level bereikt door het voltooien van missies. Ook het verzamelen van nieuwe kleding en wapens is weer zoals je gewend bent. Een kleine aanpassing die Bungie heeft gemaakt, is het vrijgeven van de strikes. Ditmaal zul je een bepaald deel in het spel bereikt moeten hebben voordat de strike zichtbaar wordt. Hierdoor krijg je meer het gevoel dat je de stukken daarvoor met een reden speelt en niet alleen omdat het moet. De weg er naartoe voelt niet langer als iets dat moet, maar als iets dat onderdeel uitmaakt van het geheel.

Destiny 2 draait voor veel gamers om de Raids en om deze te kunnen spelen zul je toch een bepaald level moeten behalen. Daarnaast zul je ook de juiste uitrusting moeten hebben en ook zijn de wapens niet geheel onbelangrijk. Na het voltooien van de campagne ben je al een heel eind in de goede richting, maar toch ben je nog niet sterk genoeg voor het echte werk. Hiervoor zul je de nodige missies opnieuw moeten spelen om zo aan de juiste items te komen. Het zogenaamde grinden is een bekend begrip voor de meesten, maar kan altijd voor wat ergernissen zorgen. Het voelt vaak repetitief aan omdat je dezelfde handelingen voltooid. Gelukkig krijg je dit gevoel een stuk later dan bij het vorige deel, omdat de missies van zichzelf een stuk minder eentonig zijn. Helaas zal het gevoel je vroeg of laat toch een keer overvallen.

Als laatste is er nog een onderdeel dat duidelijk een flinke stap voorwaarts heeft gezet, het grafische aspect. Het eerste deel zag er al heel goed uit, maar de industrie heeft flink stappen gemaakt sinds 2014. Bungie is niet achtergebleven en heeft Destiny 2 voorzien van zeer indrukwekkende graphics. Vooral de omgevingen hebben een stuk meer detail gekregen, waardoor het in zijn geheel beter oogt. Deze keer hoeft de ontwikkelaar gelukkig geen rekening meer te houden met de vorige generatie consoles en dat is duidelijk te merken. Zelfs wanneer je in het bezit bent van een ‘simpele’ PlayStation 4 ziet het er nog steeds prachtig uit. De grote broer, de PlayStation 4 Pro, doet hier nog een schepje bovenop.

Bungie heeft het dit keer vanaf het begin af aan goed aangepakt. Het verhaal heeft veel meer diepgang gekregen en maakt onderdeel uit van de game. De gameplay heeft weinig echte veranderingen ondergaan en dat is helemaal niet zo erg. Het vorige deel werd steeds beter, maar Destiny 2 is vanaf het begin af aan al erg goed. Het repetitieve gevoel bij het zogenaamde grinden blijft wat langer uit, maar helaas zal dit naar verloop van tijd toch terugkomen. Gelukkig is dat ook een van de weinige minpunten die dit spel kent. Het is dus een absolute aanrader wat ons betreft.