Dishonored Death of the Outsider
Britt Luttik
Britt Luttik

Dishonored Death of the Outsider is een leuke voortzetting van het succes van de serie. Nieuwe content zorgt voor variatie en slaagt er vooral in om het verhaal te vertellen vanuit het perspectief van een bijpersonage. Hoewel iets meer vernieuwing in de gameplay beter was geweest, zorgen de bekende Dishonored-elementen voor een vertrouwd gevoel.

Wraak en sluwe moord staan centraal in de Dishonored-reeks. Niet voor niets waren de eerste twee delen zeer succesvol en besloot Bethesda dit succes voort te zetten met een standalone DLC, Dishonored Death of the Outsider. Een nieuw verhaal en nieuwe missies, maar ditmaal niet met Corvo of Emily in de hoofdrol. Weet dit deel wederom het heerlijke gevoel van sluipen en moorden te vervullen?

In Death of the Outsider speel je de rol van Billie Lurk, bekend uit beide delen. In Dishonored 2 was ze Megan Foster, de kapitein van de Dreadful Whale en bondgenoot van Emily en Corvo. Jarenlang is Lurk bezig om haar meester Daud te vinden, die haar tot een huurmoordenaar heeft getraind. Tegelijkertijd heeft ze steeds vaker last van gruwelijke dromen. Dit lijkt allemaal het werk van de Outsider te zijn, de god die verantwoordelijk is voor de bovennatuurlijke krachten in eerdere delen. Lurk en Daud gaan samen op een allerlaatste missie om hem te doden en de nare geheimen te ontrafelen.

Het doden van een god is het hoofddoel, maar deze is verdeeld in kleinere missies in het welbekende Karnaca. Meedogenloze soldaten, argwanende inwoners en een corrupte bende zijn aan de orde van de dag. Dankzij verschillende aanwijzingen kun je informatie verzamelen over de missies die je moet volbrengen. Deze aanwijzingen kunnen gesprekken zijn, kleine notities en zelfs ratten die je het een en ander toefluisteren. Het is dus belangrijk om goed je omgeving in de gaten te houden en op te letten. Dat zal echter geen straf zijn want de wereld verkennen blijft een heerlijk deel van het spel. Zoals Assassin’s Creed een aantrekkingskracht heeft op het gebied van acrobatisch gebouwen beklimmen, bevat Dishonored dit ook. Een van de leukste acties is om bovenop de nietsvermoedende vijand te springen

Zoals we van de serie gewend zijn bevat het meerdere manieren om uit te spelen. Er zijn verschillende mogelijkheden om bij je doel te komen en de locaties te benaderen. Of je ervoor kiest om al bruut vechtend naar de voordeur te gaan of juist de kleine verborgen ingang aan de zijkant te pakken is aan jou. Verschillende tactieken leveren ook een ander resultaat op, waarbij je aan het einde van een missie een overzicht krijgt van hoe je gespeeld hebt. Een extra leuke uitdaging is om door de missie heen te gaan zonder gedetecteerd te worden of iemand te vermoorden. Aan de andere kant is vechten nog altijd geweldig, want er is geen beter gevoel dan je prooi te besluipen en stilletjes om te leggen. Standaard is Lurk uitgerust met een zwaard en een langeafstandswapen om projectielen te schieten. Met behulp van de zoom-functie zorgt een goedgemikt schot op het hoofd voor een slowmotion-tafereel waarbij je de kogel door de vijand heen ziet gaan.

Tijdens het spelen is het bijna onvermijdelijk om het niet te vergelijken met de andere delen. Gelukkig is dit niet erg want het verhaal en de missies zijn fris en vernieuwend. Billie Lurk is een interessant personage met diepgang en voldoende ontwikkeling. Daarnaast zijn er meer dan voldoende nieuwe plekken en extra kleine missies om te voltooien. Misschien is het enige wat minder vernieuwend is de bovennatuurlijke krachten. Dishonored is niet hetzelfde zonder de mogelijkheid om te dashen naar plekken die ver weg zijn of vijanden te spotten die je normaal gesproken niet zou kunnen zien. Hier heeft Lurk een drietal krachten gekregen, maar erg verrassend zijn ze niet. De leukste is een waarin je in een spirit-vorm de omgeving kunt verkennen, maar daar blijft het ook bij. Dit is wat jammer omdat Dishonored 2 zo sterk uitblonk in de grote variatie aan krachten van Emily en Corvo. Desondanks verbleekt dit minpuntje bij de prima gameplay die genoeg vermaak biedt voor ongeveer twaalf tot vijftien uur.

Dishonored Death of the Outsider is een vermakelijke standalone DLC die zich perfect leent voor diegenen die kennis willen maken met de serie. Ook voor trouwe fans is dit een aanrader omdat het verhaal voldoende diepgang en verrassende elementen bevat. De gameplay is nog altijd net zo prettig als we gewend zijn van de serie al waren de krachten niet erg bijzonder. Toch blijft de game zijn charme behouden dankzij een goede balans van verkennen, missies voltooien en bovenal sluipmoorden.