Kill Switch

Kill Switch bevat veel goede ideeën, maar de uitwerking is warrig en frustrerend. Alleen de computereffecten zijn nog enigszins de moeite waard, wanneer we het lage budget in gedachten houden.

Kill Switch is nu verkrijgbaar op Blu-ray en DVD.

In 2009 werd Tim Smit plots bekend toen zijn Youtube-filmpje What’s in the Box viral ging. De Nederlander schoof aan bij De Wereld Draait Door en al snel werd duidelijk dat hij aanbiedingen vanuit Hollywood op zak had. Inmiddels, acht jaar later, heeft Smit aan het echte werk mogen ruiken, waarvan wij nu het resultaat kunnen aanschouwen.

In de nabije toekomst zijn fossiele brandstoffen volledig uitgeput. Toch is er hoop, want na een jarenlang proces heeft het bedrijf Alterplex Energy een alternatieve, eindeloze energiebron gevonden. Maar wanneer het plan in werking wordt gezet, gaat alles mis. Will Porter, de aangewezen persoon om het drama op te lossen, belandt in een verlaten Amsterdam en moet uitzoeken wat er precies is voorgevallen. Hierbij krijgt hij hulp van collega Abigail (Bérénice Marlohe) en de dubieuze Michael (Tygo Gernandt)

Kill Switch Foto: eOne Benelux

What’s in the Box moest het vooral hebben van de bijzondere vormgeving en datzelfde is het geval bij Kill Switch. Het verhaal doet denken aan een een simpele B-film uit de jaren ’90, maar wordt door de vertelling onnodig complex gemaakt. De rode draad is gefilmd vanuit een eerstepersoons-perspectief, door de ogen van hoofdpersoon Will. Dit wordt afgewisseld met meer traditioneel gefilmde flashbacks en een soort nepreclames die over het bedrijf Alterplex gaan. Het levert een warrig geheel op dat op geen enkel moment uitnodigt om verder te kijken. Het lijkt meer op een game, die cutscenes afwisselt met de daadwerkelijke gameplay. Alleen de computereffecten zijn nog enigszins de moeite waard, wanneer we het lage budget in gedachten houden.

Het is duidelijk dat we onszelf moeten verbinden aan het personage van Dan Stevens (Legion, Beauty and the Beast), maar de filmmethode staat dit in de weg. Door het perspectief krijgen we weinig mee van zijn emoties en ook de voice-over, die verre van overtuigend is gemixt, is wat oppervlakkig geschreven. Daarnaast is het enorm verwarrend dat de first-person-beelden horizontaal zijn gespiegeld, vooral omdat er behoorlijk veel teksten in de Amsterdamse buitenlocaties zijn te vinden. Helaas is het op vele manieren merkbaar dat Kill Switch niet door een ervaren filmmaker is geregisseerd. Er zijn zeker goede ideeën aanwezig, maar de uitwerking laat flink te wensen over. Tim Smit kan zijn creativiteit wellicht beter uiten in de functie van Visual-Effects-artiest.