The LEGO Ninjago Movie Video Game

The LEGO Ninjago Movie Video Game is een prima toevoeging aan de bestaande LEGO-games. Het verfrissende combat-systeem en de mooie creatieve wereld maken dat we het spel, ondanks de korte verhaalmodus, van harte aanbevelen.

Normaal gesproken krijgen we een beetje angstgevoelens, wanneer we een op een film gebaseerde game op ons bordje krijgen. Het verleden heeft regelmatig uitgewezen dat er vaak weinig moeite wordt gestoken in zo’n titel en het resultaat is er dan ook meestal wel naar. De reden waarom we toch uitkeken naar The LEGO Ninjago Movie Video Game is dat deze door de vaste LEGO-ontwikkelaar TT Games is gemaakt en die hebben we eigenlijk nog nooit op een flinke mispeer weten te betrappen. Houden ze die reeks vol of is het deze keer toch wat minder?

The LEGO Ninjago Movie Video Game

De Ninjago-serie is sinds eind 2010 onderdeel van LEGO en draait om een aantal ninja’s onder leiding van Master Wu die het gevecht aangaan met ultieme slechterik Lord Garmadon. Naast de bouwsets is er ook een tv-serie verschenen. Inmiddels draait de eerste Ninjago-film in de bioscoop en is ook de bijbehorende game een feit.

Het verhaal volgt grotendeels dat van de film met wat aanpassingen om ruimte te maken voor puzzels en extra gevechten. Wat meteen opvalt, zijn de prachtige graphics en hoe ontzettend creatief de wereld in elkaar zit. Van gebouwen tot vijanden, aan alles is de grootste zorg besteed. Het is dan ook een feest om door deze wereld heen te lopen en je uit te leven op de vele puzzels en tegenstanders die je tegenkomt.

De grote hoeveelheid vijanden is meteen het eerste verschil dat je merkt met reguliere LEGO-games. Gelukkig zit het met het combat-systeem wel goed. Al button-bashend rijg je de fraaie aanvallen aaneen, waarbij het wel van belang is dat je timing in orde is. Bij vlagen doet het denken aan gevechten in bijvoorbeeld de Devil May Cry-reeks. Gelukkig voor de doelgroep is het systeem bij deze game wel wat simpeler en vergevingsgezinder, waardoor het zeker voor jonge gamers erg leuke gevechten biedt die niet frustrerend worden.

Wat wel een domper is, is dat je met een uur of 3 al door de verhaalmodus heen bent, wat toch wel de voornaamste reden is om het spel aan te schaffen. Het is dan ook erg vervelend dat wanneer je net lekker in het spel zit je de aftiteling al over het scherm ziet rollen. Dit had zeker wel wat langer kunnen en ook moeten duren.

Gelukkig heeft de ontwikkelaar wel een heleboel extra’s meegeleverd. Nadat je de verhaalmissies hebt voltooid, kun je namelijk terugkeren naar het gebied om daar nog even op ontdekkingstocht te gaan. In sommige gevallen heb je ook een nog niet vrijgespeelde ninja nodig om bepaalde deuren of obstakels te kunnen omzeilen. Om het combat-systeem nog wat meer de show te laten stelen, zijn er ook dojo’s toegevoegd. Hierin vecht je tegen verschillende waves van vijanden die steeds een stukje sterker worden. Door al deze extraatjes blijft het ook na de verhaalmodus de moeite waard om nog eens naar terug te keren.

De fraaie wereld van The LEGO Ninjago Movie Video Game eist helaas wel zijn tol. Regelmatig daalt het aantal frames per seconde tot ver onder een acceptabel niveau. Zeker in de drukke stedelijke gebieden is het vaak raak. Eigenlijk is dit nergens voor nodig, want hoewel de game er prachtig uitziet, zijn de graphics niet dusdanig complex dat dit tot deze technische problemen zou moeten leiden.

The LEGO Ninjago Movie Video Game geeft een erg leuke draai aan de bestaande LEGO-games. Zeker het nieuwe combat-systeem is een erg leuke toevoeging en zorgt ervoor dat het spel fris en vernieuwend aanvoelt. Tel daar de fraaie wereld en de vanzelfsprekend prima co-op bij op en je hebt een titel te pakken die wij van harte aan willen bevelen. De hoofdmodus had alleen wel wat langer mogen duren.