Battle Chasers Nightwar
Patrick van Meijl
Patrick van Meijl

Battle Chasers Nightwar is een heerlijke turn-based RPG met Japanse invloeden in de gameplay. Visueel ziet het er prachtig uit en het spel blijft interessant dankzij de progressie die je boekt doormiddel van het maken en verzamelen van voorwerpen De herhalende gevechten die je niet over kunt slaan zijn een klein minpunt, maar doen niet veel af aan het plezier.

Japanse RPG’s blijven ontzettend populair in de gamewereld, iets dat Final Fantasy XV vorig jaar nog bewees. Ontwikkelaar Airship Syndicate haakte hierop in door een kickstarter-campagne op te zetten voor Battle Chasers Nightwar, een spel gebaseerd op een korte comic-serie uit de jaren 90 met invloeden uit anime en klassieke japanse RPG’s voor de oudere consoles. Binnen de kortste keren werd het doel van 500.000 dollar gehaald en uiteindelijk is het bedrag zelfs opgelopen tot 800.000. Nu is het spel uit en wij hebben het flink aan de tand gevoeld, krijgen de donateurs waar voor hun geld?

Het overkoepelende verhaal van Battle Chasers gaat over het kleine stoere meisje Gully die bewapend is met een set magische handschoenen. Zij is samen met een paar andere personages op zoek naar haar vader. In Battle Chasers Nightwar crashen Gully en consorten op een mysterieus eiland, waar een oorlog om het magische goedje ‘mana’ gaande is. Ze raken betrokken in deze oorlog en dit leidt voor onze helden tot allerlei avonturen. Het verhaal blijft je boeien door het spel heen, maar zal niet hetgene zijn dat je nog lang zal heugen. Iets dat wel gezegd kan worden over hoe het er allemaal uitziet.

Battle Chasers Nightwar is namelijk prachtig. Of je nou van het hele getekende stijltje houdt of niet, je kan niet ontkennen dat het goed uitgewerkt is. In bijna alles lijkt ongelooflijk veel aandacht te zitten. De kerkers hebben allemaal andere effecten, kleuren en sferen. Dit wordt ook nog eens versterkt door de goed uitgekozen muziek. De bovenwereld waarin je van kerker naar kerker loopt, heeft daarnaast ook nog zijn eigen getekende stijltje.

Niet alleen visueel is Battle Chasers Nightwar indrukwekkend, ook de gameplay is dik in orde. De gevechten zijn turn-based: alle personages en vijanden in het gevecht vallen omstebeurt aan. Het unieke is overcharge, dat je bovenop je mana opbouwt. Met overcharge kun je speciale aanvallen uitvoeren en soms geldt: hoe meer overcharge je hebt, hoe meer schade je toebrengt. Naast de gevechten is het maken van voorwerpen ook goed uitgewerkt. Het voelt nooit alsof je echt stilstaat qua progressie van je uitrusting. Elke vijf minuten die je speelt vind of maak je wel iets nieuws.

Hebben we hier dan het perfecte spel van 2017? Helaas niet, Battle Chasers Nightwar heeft een nadeel en dat zijn de herhalende gevechten met saaie vijanden die vaak een laag level hebben. Je kan ze niet overslaan of automatisch laten uitvechten, je zult het toch echt allemaal zelf moeten doen. Dit is best wel veelvoorkomend in het genre maar andere spellen pakken dit toch beter aan. Dit doet overigens niet heel veel af aan de ervaring, die over het algemeen nog steeds erg tof is.

Battle Chasers Nightwar laat nog maar eens zien wat je kunt bereiken met een niet al te groot budget. Je ziet dat er veel moeite in elk detail is gestoken en dat er een team naar hartenlust aan heeft gewerkt. Het spel is voor drie tientjes verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch en pc. Voor dit bedrag zul je ongeveer dertig uur bezig zijn, maar let op, want deze tijd vliegt voorbij.