Dragon’s Dogma Dark Arisen
Britt Luttik
Britt Luttik

Dragon's Dogma Dark Arisen is een prettige en gemakkelijke actie-RPG om mee aan de slag te gaan. Er is een goede balans van klassieke elementen uit het genre en unieke vernieuwingen. Wel missen we de echte vernieuwing waardoor het herhalende succes niet voor iedereen de moeite waard is.

Ruim vijf jaar geleden bracht Capcom Dragon’s Dogma uit voor de PlayStation 3 en Xbox 360. Dankzij de positieve reacties van zowel spelers als media, groeide een ruime community om de game heen. Het succes leidde tot een heruitgave met nieuwe content voor pc in 2016 en afgelopen maand voor de Xbox One en PlayStation 4. Met Dragon’s Dogma Dark Arisen wordt het vijfjarig jubileum gevierd. Maar weet de uitgever ook deze prestatie in stand te houden?

Wie ooit Skyrim of Shadow of Mordor heeft gespeeld, zal waarschijnlijk meteen verliefd worden op Dragon’s Dogma. De spellen bevatten veel overeenkomsten, zoals grootse gevechten, het upgraden van items en vele queesten om te voltooien. Het verhaal is meteen spannend, zonder ingewikkelde dialogen of lange aanloop, en begint met een episch gevecht tussen Savan de ‘Arisen’ en de draak. Na de overwinning blijft het jarenlang rustig.. totdat de draak opnieuw verschijnt. Het vissersdorpje Cassardis wordt verrast en ditmaal neem je het heldhaftig op tegen de vijand, met een zelfgecreëerd personage. Dat blijkt tevergeefs, want de draak steelt je hart. De enige manier waarop jij, de nieuwe ‘Arisen’, deze terug kan krijgen, is door de draak te doden.

Dragon's Dogma Dark Arisen

Een van de meest welkome RPG-elementen die je al in het begin tegenkomt is het creëren van een eigen personage. Er is meer dan genoeg keuze om alles naar wens aan te passen en dit gaat tot in de kleinste details. Wanneer je hier liever geen tijd aan besteed, zijn er enkele voorselecties om uit te kiezen. Ook zijn er drie verschillende basisklassen: de klassieke zwaardvechter, een boogschutter en een tovenaar. Naarmate de speler steeds hoger weet te levelen, worden deze uitgebreid tot maximaal negen verschillende. Sommige komen met een hybride-optie, de combinatie van tovenaar en boogschutter geeft bijvoorbeeld de mogelijkheid om met pijlen te schieten die magische eigenschappen hebben. Je krijgt zo veel vrijheid om een eigen speelstijl te ontwikkelen en ent niet direct gebonden aan de aanvankelijke keuze.

Het klassensysteem in Dragon’s Dogma wordt naar een nog hoger niveau getild dankzij het ‘pawn’-systeem. Tijdens het verkennen van de wereld wordt je personage vergezeld door maximaal drie groepsleden, die door de computer bestuurd worden. Een daarvan is de zogenaamde ‘main pawn’, die net zoals je eigen personage naar wens aangepast kan worden. De andere twee kunnen ingehuurd worden. Tevens is er een online netwerk waarbij spelers elkaars pawn kunnen inhuren, wat uiteindelijk weer verschillende beloningen oplevert. Op deze manier probeert Capcom op een unieke manier sociale interactie aan te moedigen in de game. Wanneer er geen netwerk beschikbaar is, kan er nog steeds gebruik gemaakt worden van dit systeem dankzij lokaal-willekeurig-gegenereerde pawns. Een origineel en leuk bedacht systeem, wat ook zeker handig is omdat je zelf kunt bepalen welke type personages je in je groep wil hebben.

Dragon's Dogma Dark Arisen

Door een pakkend verhaal en een eenvoudig, doch uitdagend gevechtssysteem zal Dragon’s Dogma zeker in de smaak vallen bij zowel beginnende als ervaren RPG-liefhebbers. Het is dan ook geen wonder dat dit spel vijf jaar geleden bijzonder goed werd ontvangen. Maar dat is inmiddels alweer een behoorlijke tijd geleden en goed te merken aan de game zelf. Al snel wordt duidelijk dat de grafische effecten gedateerd en ondermaats zijn. Ook ontbreekt er enige vorm van vernieuwing, dit is dezelfde game uit 2013 in combinatie met alle DLC’s.  Daardoor voelt Dragon’s Dogma Dark Arisen als een succes waar men constant opnieuw leven in probeert te blazen, zeker aangezien deze titel vorig jaar ook al op de pc uitkwam. Desondanks is de PlayStation 4-versie geen miskoop voor de prijs van €25,99, al geldt dat vooral voor nieuwkomers.

Console-liefhebbers die zichzelf willen verliezen in een pakkende RPG met heerlijke gevechten, kunnen zeker Dragon’s Dogma op hun verlanglijstje zetten. Het soepele gevechtssysteem gaat hand in hand met het klassensysteem waar veel aandacht aan is besteed. Zo kun je de perfecte groep samenstellen om daarmee de wereld van Gransys te verkennen. Tegelijkertijd zit er een uniek online netwerksysteem in, waardoor je de interactie met andere spelers kunt aangaan. Zodoende is er meer dan genoeg te beleven, hoewel dit vooral voor nieuwkomers geldt. Tegelijkertijd ontbreekt er vernieuwing op zowel grafisch gebied als bij de gameplay zelf. Het spel lijkt daardoor achterhaald op een 4K-tv in combinatie met een PlayStation 4 Pro. We hopen stiekem vooral op een aankondiging voor een tweede deel.