RAID World War 2
Patrick van Meijl
Patrick van Meijl

RAID World War 2 is een slechte spirituele opvolger van Payday 2. De graphics zijn gedateerd, de gameplay is snel saai en de computergestuurde medespelers zijn dom. De pluspunten zijn dat het met vrienden nog vermakelijk kan zijn en de wapens redelijk goed voelen, maar dat is bij lange na niet genoeg om een hoge score te verdienen.

Starbreeze Studios wist met Payday 2 alle co-op-liefhebbers enthousiast te maken en het spel wordt nog steeds door velen gespeeld. Met drie vrienden een overval plannen en zo goed mogelijk uitvoeren blijft verslavend. Nu vondt de uitgever het tijd voor vernieuwing en is RAID World War 2 verschenen. De spirituele opvolger van eerdergenoemd succesverhaal, maar dan in een Tweede Wereldoorlog-setting. Kan deze nieuwe game het vuur weer doen aanwakkeren in de harten van vriendengroepen, of slaan ze de plank mis?

Zoals eerder vernoemd speelt RAID World War 2 zich af tijdens de Tweede Wereldoorlog. Jij bent een van de vier leden van een elite soldatengroep, die een zo groot mogelijke last moeten zijn voor de Nazi’s. Dit ben je door hun schuilplaatsen binnen te vallen, ze te doden, waardevolle informatie te stelen en hun kostbare bezittingen mee te nemen. Dat laatste doe je vooral voor jezelf, als klein extraatje voor de moeite. Verder is er niet echt een verhaal aanwezig, op af en toe wat humoristische tussenfilmpjes na.

Het spel ziet er grafisch erg gedateerd uit. Het is zo erg gesteld met de texturen dat je soms denkt een PlaySation 2-game te spelen. Het kleurenpallet is vrij saai en de animaties en effecten zijn houterig en gedateerd. Dat de maps een vrij goede inrichting hebben verzacht de pijn iets, maar is niet genoeg om het helemaal te compenseren.

De gameplay van RAID World War 2 is ook niet om over naar huis te schrijven. Je speelt verschillende missies, maar na een handjevol daarvan heb je alles wel gezien en wordt het erg repetitief. Zo zul je iedere keer op zoek moeten naar een sleutel of hendel om een kamer binnen te komen, waar je dan de vereiste geheime informatie vind. Onderweg kun je nog verzamelobjecten en geld stelen, maar ook dat wordt na een tijdje saai. Het spel met vrienden spelen is een must, aangezien de intelligentie van je computergestuurde compagnons om te huilen is. Mocht je online medespelers willen zoeken, dan ben je vaak minutenlang bezig. De wapens voelen wel redelijk goed en zijn een klein pluspunt in de zee van minpunten van de gameplay.

Om het leuk te houden hebben de ontwikkelaars verschillende progressie-systemen in het spel gestopt. Zo kun je nieuwe wapens en modificaties hiervoor ontgrendelen, je basis uitbreiden en nieuwe kleren kopen. Daarnaast zijn er voor de vier verschillende klassen, die overigens allemaal unieke talenten hebben, nieuwe vaardigheden vrij te spelen. Een prima systeem, al zul je wel soms moeite hebben met het kiezen van je vaardigheden. Dit komt, omdat het een vrij grote vaardigheidsboom betreft waarin sommige nummertjes en toelichtingen maar moeilijk te begrijpen zijn.

RAID World War 2 is vermakelijk met vrienden, maar haalt het niveau van Payday 2 niet. De geweren voelen goed aan, schieten fijn en de verschillende personages zijn allemaal vrij uniek. Helaas blijft de algemene indruk negatief en dit komt vooral omdat het er allemaal erg gedateerd uitziet en de missies heel snel saai worden. De verwarrende progressie, slecht-spelende computergestuurde collega’s en kleine online-gemeenschap helpen ook niet mee. Wij hadden gehoopt op een fantastische nieuwe co-op-shooter om met vrienden te spelen, helaas hebben we dat niet gekregen.