ELEX

Helaas weet ELEX zijn enorme potentie voor een groot deel om zeep te helpen door de flinke technische mankementen die het spelplezier bederven. Hoewel het verhaaltechnisch en qua open wereld zeker de moeite waard is, zou het spel in deze staat nooit in de schappen mogen liggen.

Piranha Bytes heeft inmiddels redelijk wat titels op haar naam staan, waaronder de Gothic– en Risen-reeksen op de pc. Nu maken zij voor het eerst de overstap naar de consoles met de ambitieuze RPG ELEX die zich afspeelt in een post-apocalyptische sciencefiction-wereld. Weet de ontwikkelaar ook op de voor haar nieuwe platformen een prima game neer te zetten?

ELEX, ELEX update

De wereld van Magalan is na het neerstorten van een meteoriet nooit meer hetzelfde geworden. Naast dat er miljoenen inwoners gesneuveld zijn, bracht deze ramp ook ELEX naar de planeet. Dit goedje verschaft de eigenaar ervan bovennatuurlijke krachten. Verschillende facties strijden om het bezit ervan en willen het allen op hun eigen manier inzetten. Zo zijn er onder andere de Clerics, die het gebruiken voor technologische ontwikkeling en de Berserkers die juist weer de planeet opnieuw willen bebossen. Jij bent een voormalig lid van de Albs, een medogenloze groepering die vooral alleenheersing wil en alles dat in haar weg staat uit de weg ruimt. Nadat je neerstort met je ruimteschip word je uit deze factie gezet en begint je avontuur. Deze laat je kennis maken met de verschillende inwoners en een nieuw plekje zoeken in deze wereld.

Tot zover klinkt het allemaal erg veelbelovend en we konden dan ook niet wachten om ons te laten onderdompelen in het verhaal, maar helaas wordt de potentie van ELEX bijna volledig onderuit gehaald door de vele technische problemen die de beleving ernstig hinderen.

Om te beginnen met de goede punten. De open wereld van Magalan is enorm en bevat daarnaast genoeg om te ontdekken. Overal kom je wel weer dorpjes, tempels en inwoners tegen. Ook kennen de facties verschillende sub-groepen met elk hun eigen hiërarchie. Dat zorgt ervoor dat het spel ontzettend uitgebreid en gedetailleerd voelt. Ook verhaaltechnisch is er genoeg te beleven. Dit alles maakt het des te jammer dat de rest van de game er alles aan probeert te doen om je uit de beleving te halen.

Op het eerste oog valt het allemaal nog wel mee, de game lijkt op momenten we te zijn gelopen uit de vorige generatie consoles, maar hier valt wel mee te leven. Wat erger is, is dat zelfs met deze kwaliteit de framerate nergens acceptabel is. Zelfs 30 fps blijft ver buiten bereik. Daarnaast verschijnen er plotseling heuvels voor je voeten, schieten er vijanden door deuren heen of krijgen ze plots last van spastische aanvallen. Dit gebeurt helaas niet af en toe, maar continu en het zorgt ervoor dat het enorm moeilijk is om niet telkens uit de ervaring gegooid te worden.

Als klap op de vuurpijl is ook het geluid nog eens van een abominabel niveau. De muziek zwelt op de meest onlogische momenten aan, wat bijna als een pluspunt gezien kan worden, omdat we daardoor de erbarmelijke voice-acting even wat minder goed horen. Daarbij probeert de muziek je te waarschuwen wanneer er zich een dreigende situatie voordoet. Het gebeurde ons echter iets te vaak dat we plots in de rug werden aangevallen door een vijand die ons blijkbaar kilometerslang heeft achtervolgt zonder dat we ook maar iets van een indicatie kregen.

Ook de gameplay is niet van het niveau dat we mogen verwachten, met het vechtsysteem als extreemste uitschieter. Het voelt als een slecht uitgewerkte variant van Dark Souls. Ook hier komt het vechten op goede timing aan, echter is het onmogelijk om te timen. Je hebt geen flauw idee wanneer er een aanval komt, waardoor het onmogelijk is om hierop te anticiperen. Ook is het niet duidelijk wanneer je een aanval kunt plaatsen. Hierdoor is zelfs de simpelste vijand nog een uitdaging waar menig Dark Souls-veteraan een stevige kluif aan heeft. Een kleine positieve noot is er wel voor het upgrade-systeem, er zijn ontzettend veel mogelijkheden om je personage naar eigen wens aan te passen. Ook het wapen-arsenaal is erg uitgebreid en veelzijdig, al is maar de vraag hoeveel plezier je eraan beleefd.

ELEX weet zijn enorme potentie maar voor een klein beetje waar te maken. Verhaaltechnisch en qua open wereld is er weinig op de game aan te merken. Het zijn echter de vele technische mankementen die de ervaring voor een heel groot deel om zeep helpen, wat erg jammer is. Dat de game niet het niveau van The Witcher 3 of Morrowind benadert is, gezien het budget dat beschikbaar was, niet zo gek. Echter ligt ELEX wel voor hetzelfde bedrag in de winkels, namelijk de volledige zestig euro. In dat licht kunnen we je alleen maar afraden om de portemonnee te trekken voor deze titel, tenzij je heel erg verlegen zit om een nieuwe RPG.