This is the Police
Johan van de Westerlo
Johan van de Westerlo
Techredactiemanager

This is the Police beschikt over een prima verhaal wat op leuke wijze wordt gebracht als een soort stripverhaal met een rustig vertellende stem. Helaas biedt de rest van de game weinig uitdaging en wordt al gauw repetitief. Houd je van goed achtergrondverhaal en vind je de rest een bijzaak dan is het bedrag van 14,95 euro niet te veel. Ben je op zoek naar meer actie dan kan je deze game beter laten liggen.

Vorig jaar werd This is the Police voor de pc uitgebracht. Begin dit jaar werd de game gelanceerd voor de PlayStation 4 en Xbox One en nu is het spel inmiddels ook beschikbaar voor de Nintendo Switch. Weappy Studios heeft een game ontwikkeld waarin jij de leiding neemt over een politiekorps en het voor het zeggen hebt. Je kruipt in de huid van Jack Boyd, een 60-jarige politiechef die op het punt staat om met pensioen te gaan. Hij heeft nog 180 dagen te gaan voordat hij zijn insigne aan de wilgen kan hangen. Maar voordat het zover is zou hij nog graag een appeltje voor de dorst hebben. Boyd is redelijk schappelijk en denkt met een half miljoen dollar wel een heel eind te komen. Na jarenlange trouwe dienst zal dit geld wel even bij elkaar te sprokkelen zijn door de correcte politiechef uit te hangen, maar al gauw komt hij erachter dat dit niet zo eenvoudig is.

De game start in de vorm van een stripverhaal dat wordt voorgelezen. De overdreven rustige stem brengt een extra dimensie aan het verhaal en is een groot deel van de game. Tussen de werkdagen door wordt het verhaal verteld en wordt steeds meer duidelijk dat het niet makkelijk is voor Jack om zijn geld bij elkaar te krijgen. Hij komt al gauw in de verleiding om de geldstroom te versnellen door met de mafia samen te werken. Vanaf dit moment maak jij als speler steeds de keuze om op het rechte pad te blijven, of om je kas te spekken met smeergeld door met de mafia in zee te gaan.

This is the Police is geen game waar de actie en spanning vanaf spat. Je brengt vrijwel de hele game door in dezelfde schermen. Tijdens je werkuren staar je voornamelijk naar een plattegrond van wat binnen je district valt. Je beschikt over een aantal agenten en rechercheurs die je kunt inzetten voor aankomende activiteiten. Elke agent heeft een bepaald niveau. Hoe hoger het niveau van de agent hoe groter de kans op een succesvolle afronding van de zaak. Als speler ben je voornamelijk bezig met keuzes maken en delegeren. Ben je op zoek naar veel actie dan is This is the Police niet de game waar je naar op zoek bent.

Los van het ontbreken van de actie biedt This is the Police behoorlijk wat diepgang. Dit komt mede door het verhaal wat er achter schuilt. Als speler wordt je betrokken in het leven van Boyd waarbij je steeds meer over hem te weten komt. Het wordt daarom ook steeds moeilijker om de juiste keuzes te maken. Bij verschillende criminele activiteiten krijg je ook regelmatig enkele keuzes voorgeschoteld over hoe je de zaak zou aanpakken. Bij bijvoorbeeld een gijzeling krijg je de keuze of je de gijzelaar wilt neerschieten, of dat je hem overtuigt om zich over te geven. Het antwoord wat je geeft heeft invloed op de afronding van de zaak en kan je bijvoorbeeld een agent het leven kosten. Helaas is er niet al te veel variatie en na enkele zaken afgerond te hebben weet je ongeveer wel voor welk antwoord je moet gaan. Hierdoor wordt het al gauw repetitief.

Kleine zaken worden op straat door je agenten afgehandeld, maar de grote zaken eisen meer kennis en ervaring. Hiervoor heb je rechercheurs in dienst. Hierbij is wat meer inspanning en denkwerk nodig om het op te lossen. Helaas zijn deze zaken geen breinkrakers. In veel van de gevallen moet de speler een aantal foto’s op de juiste plek plaatsen om de zaak op te lossen. In de getuigenverklaringen staan hints vermeld die je hierbij helpen hoewel het vaak al duidelijk is als je naar de foto’s kijkt in welke volgorde ze horen. Hier had veel meer in kunnen zitten door het moeilijker en uitdagender te maken.

Het sterke punt van This is the Police is het verhaal, wat ook op een erg leuke manier gebracht wordt. helaas is de rest al snel repetitief en biedt de game weinig uitdaging. Daardoor is het eigenlijk alleen geschikt voor gamers die houden van een goed verhaal en daarbij de gameplay wat minder belangrijk vinden.