Westworld

Wanneer je de bijzondere wereld van Westworld bent binnengetreden is er geen ontsnappen meer aan. Het boeiende verhaal en de filosofische vraagstukken houden je aan de buis gekluisterd. HBO laat wederom zien een klasse apart te zijn op serie-gebied.

Westworld seizoen 1 is nu verkrijgbaar als Blu-ray en DVD.

Eind 2016 kwam HBO met de nieuwe tv-serie Westworld, gebaseerd op de gelijknamige film uit 1973. Voor veel Nederlanders zal dit onopgemerkt voorbij zijn gegaan: om de series van deze aanbieder te kunnen kijken moet je geabonneerd zijn op Ziggo in combinatie met een extra zenderpakket. Met de release van de Blu-Ray-boxset komt de serie ook beschikbaar voor de overige nieuwsgierigen en dat is iets waar we heel blij mee mogen zijn.

In de nabije toekomst is er Westworld, een pretpark voor rijke mensen waarin zij hun eigen western-verhaal kunnen spelen. Om de ervaring voor hen zo goed mogelijk te maken wordt het park bevolkt door zogenaamde ‘hosts’, robots met een zeer geavanceerde kunstmatige intelligentie en ook eigen geïmplanteerde herinneringen, wat ze bijna menselijk maakt. Bezoekers kunnen doen en laten wat ze willen in deze omgeving, zonder dat dit gevolgen heeft voor de echte wereld.

Westworld

Buiten dat het idee achter het pretpark ontzettend boeiend is, geldt dit net zo voor het verhaal. Zo is er Dolores (Evan Rachel Wood, The Wrestler), de robot die er langzaam maar zeker achter komt dat haar hele leven is gebaseerd op een leugen, maar ook Teddy Flood (James Marsden, X-Men: Days of Future Past) die als mens heimelijk verliefd wordt op een inwoonster van Westworld. En dan is daar ook nog bedenker Robert Ford (Anthony Hopkins, Silence of the Lambs) waarvan nooit helemaal duidelijk wordt wat zijn agenda nou precies is. Elk personage in de serie heeft zijn eigen goed uitgewerkte achtergrondverhaal wat samen met de uitstekende acteerprestaties zorgt voor een geloofwaardig geheel.

Door te focussen op zowel bedenkers, inwoners en bezoekers creëren de schrijvers een buitengewoon boeiend geheel dat continu vragen op je afvuurt. De onderliggende thema’s doen erg denken aan films als Blade Runner en Ex Machina. Zo is de vraag over wat nou precies leven is er een die als een rode draad door de serie loopt.

Een bijzondere vermelding is er ook voor de soundtrack waarin verschillende klassiekers in een bijzonder fraai piano-jasje zijn gestoken. Cinematografisch is het allemaal prima in orde, zoals we van de betere HBO-series gewend zijn, met veel oog voor detail en positionering.

HBO laat zien nog steeds een klasse apart te zijn als het draait om bijzondere tv-series. Westworld trekt je vanaf de eerste aflevering vol in het verhaal en laat je nadenken over meerdere filosofische thema’s. Het bronmateriaal van Michael Crichton blijkt uitermate geschikt voor een boeiend epos en we kunnen dan ook niet wachten tot we in 2018 aan de slag kunnen met seizoen twee.