Transformers The Last Knight

Transformers The Last Knight is wederom een optocht aan explosies, flauwe grappen en infantiele robots. Echter is dit ook precies wat we konden verwachten na de vier voorgaande delen. Vond je die goed, dan zul je je ongetwijfeld ook met deze vermaken en kan je het aantal sterren boven deze recensie vergeten.

Zelden zal er een serie zijn geweest die de meningen zo verdeeld als de robot-reeks van Michael Bay (The Rock, Armageddon). De flinterdunne verhaallijnen, flauwe grappen en constante stroom aan explosies zorgen bij de recensenten voor koude rillingen, terwijl het bioscoop-publiek er telkens mee wegloopt. Transformers The Last Knight is alweer het vijfde deel over de mechanische bezoekers uit Cybertron. Is dit weer een pak van hetzelfde laken of trekt de regisseur zich ook iets van de recensies aan?

Na de gebeurtenissen uit Age of Extinction zijn de Transformers niet langer welkom op aarde. Een speciale eenheid genaamd TRF, jaagt onder leiding van kolonel William Lennox (Josh Duhamel, Las Vegas, Transformers) de laatst overgebleven robots op, terwijl Cade Yeager (Mark Wahlberg, Lone Survivor) aan een aantal Autobots onderdak biedt op zijn autokerkhof. Ondertussen komt in Engeland Sir Edmund Burton (Anthony Hopkins, Silence of the Lambs) erachter dat er iets staat te gebeuren wat de aarde ernstig bedreigt en alleen de eeuwenoude staf van Merlijn kan voorkomen.

Ditmaal wordt dus het verhaal over de ridders van de ronde tafel op een creatieve manier misbruikt om het verhaal vorm te geven. Dit zorgt voor een aantal leuke situaties, al is de dronken Merlijn aan het begin weer een typische vorm van de kinderlijke Michael Bay-humor. Mocht je daar niet van houden, dan wordt The Last Knight sowieso weer een erg lange en zware tocht. De film barst namelijk weer van de infantiele humor, waarbij voornamelijk de Transformers de show stelen. Telkens wanneer je denkt dat het niet veel erger kan, volgt binnen de minuut het spreekwoordelijke schepje erbovenop.

Cinematografisch is het vergelijkbaar met wat we kennen van de reeks, dat betekent overgesatureerde kleuren, veel gebruik van slowmotion en flink wat close-ups van militaire voertuigen en Transformers. Eerlijk is eerlijk, dat ziet er bij vlagen buitengewoon fraai uit. Sowieso is de CGI van een erg hoogstaand niveau. De acteurs doen hun best met het materiaal dat ze hebben gekregen, maar door hun platte personages is het lastig om een uitstekende prestatie neer te zetten.

Transformers The Last Knight geeft je precies wat je ervan kunt verwachten als je de vorige delen hebt gezien. Het is wederom een grote optocht van slowmotion-beelden, explosies, platte personages en flauwe grappen. Vond je de vorige delen goed, dan kun je een ster bij de beoordeling optellen. Mocht het echter je eerste kennismaking zijn met de reeks, dan kon je wel eens van een koude kermis thuiskomen.