Bubsy: The Woolies Strike Back

Bubsy: The Woolies Strike Back is geen slechte platformer, maar weet zich ook niet te onderscheiden. Het is behoorlijk standaard en daarnaast ook nog eens heel erg kort.

Mocht je niet opgegroeid zijn met de Super Nintendo of PlayStation, dan heb je waarschijnlijk nog nooit gehoord van de Bubsy-serie. Het laatste deel, Bubsy 3D, verscheen dan ook alweer zo’n twintig jaar geleden en was niet echt een groot succes. Tijd om de franchise een nieuw leven in te blazen, dachten de mannen van Black Forest Games. Deze ontwikkelaar is vooral bekend geworden door de Giana Sisters-reeks. Zeker geen onaardige serie, dus Bubsy lijkt in goede handen te zijn.

In Bubsy: The Woolies Strike Back gaan we weer terug naar 2D, vergelijkbaar met de eerste twee spellen. Door middel van springen, rennen en vliegen zul je de verschillende levels moeten afwerken. Klinkt heel erg standaard, maar dat is het dan ook. Black Forest Games speelt redelijk op safe door geen nieuwe elementen te introduceren. Vijanden versla je door op hun hoofd te springen, rotsen kun je breken door er tegenaan te rennen etc. Het feit dat het allemaal heel standaard is, betekent niet dat het heel slecht is. De besturing is te vergelijken met die van Giana Sisters en speelt gewoon fijn.

Wat wel een stuk minder is, is de lengte van het spel. De totale game bestaat maar uit vijf verschillende gebieden met in totaal veertien levels. Elk level heeft drie verschillende doelen die je kunt proberen te halen: het verzamelen van genoeg objecten (bijvoorbeeld bolletjes wol), het einde halen zonder dood te gaan en het vinden van de t-shirts. De doelen zijn optioneel en dus niet nodig om het spel te kunnen voltooien. Hierdoor kun je jezelf naderhand nog een klein beetje uitdagen, mocht je het einde hebben gehaald.

Bubsy: The Woolies Strike Back is helemaal niet slecht, maar het weet zich absoluut niet te onderscheiden. Het is een standaard platformer en levels lijken over het algemeen behoorlijk op elkaar. Daarnaast is het ook nog eens heel erg kort, want er zijn in totaal maar veertien verschillende levels. Ben je een enorme fan van platformers of Bubsy dan weet je je ongetwijfeld te vermaken met dit spel. In alle andere gevallen kun je het misschien beter links laten liggen of wachten op een aanbieding.