All Eyez on Me

Het komt vooral door het interessante onderwerp dat All Eyez on Me nog best vermakelijk is. Het leven van Tupac wordt te gefragmenteerd verteld en mist de nodige verdieping.

All Eyez on Me is nu verkrijgbaar op Blu-ray en DVD.

Iedereen met een beetje begrip van de moderne muziekgeschiedenis, heeft ongetwijfeld gehoord van Tupac. De bestverkopende rap-artiest aller tijden was een van de grondleggers van het genre. Nummers als California Love, Changes en Dear Mama zijn onbetwiste klassiekers die de geest van Tupac nog lang na zullen laten galmen. Tenzij je wil geloven dat zijn dood in scène is gezet, uiteraard.

Tupac Shakur (Demetrius Shipp Jr.) moet het leventje met zijn vriendin Jada Pinkett (Kat Graham) opgeven wanneer hij naar Los Angeles verhuist. Hij wist toen nog niet wat voor een impuls dit zijn muziek- én filmcarriére zou geven. Er komt kritiek op het nieuwe ‘gangsta-rap’, maar tegelijkertijd scoren Tupacs albums ruime verkoopcijfers. Maar naarmate het succes groter wordt, komen er ook steeds meer vijanden tevoorschijn.

Tupac Shakur All Eyez on Me

Het verhaal van Tupac is er zeker een die een film verdient. Of het nu gaat om zijn zwaarbevochten doorbraak, de vriendschap en latere vete met collega Biggie Smalls (gespeeld door Notorious-acteur), de verbintenis met Death Row Records of juist de algehele opkomst van gangsta-rap en alle ophef hieromheen. Meer dan genoeg ingredienten voor een boeiend verhaal en hierdoor is All Eyez On Me nog redelijk vermakelijk. Van een echt uitmuntend geheel kunnen we helaas niet spreken; het kijken voelt als het scannen van een Wikipedia-pagina, je krijgt wel informatie maar weinig verdieping. Aan debutant Demetrius Shipp Jr. ligt dat gelukkig niet, deze onervaren acteur zet een prima hoofdrol neer. Dat hij enigszins op de bekende rapper lijkt, werkt ook zeker in zijn voordeel, maar het gebrekkige scenario doet dat niet.

Na het sterke Straight Outta Compton, valt dit schrijfwerk erg tegen. Het mist vooral een interessante invalshoek en probeert een groot deel van Tupacs leven samen te vatten. Hierbij wordt gebruik gemaakt van wat goedkope narratieve technieken. Zo schakelt regisseur Benny Boom regelmatig naar een interviewsetting, waarin we het personage van Shipp Jr. zijn leven zien uitleggen. Daarnaast maakt ook de rode lijn een flink aantal tijdssprongen, die regisseur Benny Boom niet echt tot een geheel weet te smeden. Ook had hij iets kritischer mogen zijn. De film voelt wat braaf door het ontbreken van een kritische noot. We zien Tupac met verschillende mensen ruzie hebben, maar dit lijkt hem eigenlijk altijd buiten zijn schuld te overkomen. All Eyez on Me is als een verzameling snippers die varieren in kwaliteit en nooit echt een diepgaand geheel worden.