Pop Aye

Pop Aye is een uiterst charmante roadmovie over een uitgerangeerde architect en zijn maatje Pop Aye de olifant. De luchtigheid waarmee de film gebracht wordt maken samen met de boeiende ontmoetingen dat dit een aanrader is voor iedereen die op zoek is naar een warme, menselijke film.

Pop Aye is nu verkrijgbaar op DVD.

Thana (Thaneth Warakulnukroh) bevindt zich op een dood spoor in zijn leven. In zijn werk als architect wordt hij voorbijgerend door jongere en hippere collega’s en ook zijn huwelijk is niet meer wat het geweest is. Wanneer hij op een dag de olifant Pop Aye tegenkomt, die hij kent van vroeger, besluit hij het roer om te gooien. Hij koopt het dier van zijn huidige eigenaar om samen naar de geboorteplaats van Thana te gaan.

Tijdens zijn tocht komen beide hoofdrolspelers verschillende personages tegen die Thana weer de waarde van het leven doen inzien. Vooral de ontmoeting met een doodongelukkige prostituee is een hoogtepunt in de film. Door de uitstekende acteerprestaties kun je je tijdens elke ontmoeting goed verplaatsen in het leven van de betrokkenen, dit is dan ook waar de film het het meest van moet hebben. De tocht op zich is niet zo spectaculair, de ontmoetingen onderweg des te meer.

Pop Aye Foto: Imagine Filmdistributie Nederland

Een ander positief punt is de luchtigheid waarmee alles gebracht wordt. Ondanks dat elk personage zijn of haar eigen serieuze problemen heeft, wordt het nooit deprimerend. Door de subtiele humor die constant aanwezig is blijft het luchtig kijkvermaak, zonder daarbij respectloos met de personages om te gaan.

Cinematografisch valt er weinig op aan te merken, al blinkt de film niet uit in mooie beelden. Door subtiel om te gaan met muzikale omlijsting wordt wel continu de juiste sfeer behouden en krijg je als kijker de ruimte om de gebeurtenissen en gesprekken op je in te laten werken.

Regisseur Kirsten Tan (Dahdi, Fonzi) weet van Pop Aye een ontzettend charmante roadmovie te maken. De sfeer blijft altijd luchtig, ondanks dat het duo toch wel in een paar moeilijke situaties terecht komt. Dit komt voornamelijk door de subtiele humor die constant in het verhaal aanwezig is. Ben je op zoek naar een warme, menselijke film die niet per sé Engels gesproken hoeft te zijn geef dan Pop Aye zeker eens een kans!