Doorgaan naar artikel
Review-in-Progress: Star Wars: Battlefront 2
Thom van den Hork
Thom van den Hork
Hoofdredacteur / Lead Developer
Profiel

Star Wars: Battlefront 2 is misschien wel het meest besproken spel van dit moment, maar niet op een positieve manier. Voor de officiële release was het al te spelen voor iedereen met een EA Access-abonnement of een review-exemplaar. Hierin kwam heel duidelijk naar voren dat deze game microtransacties bevat, maar niet op de manier die je verwacht van een AAA-titel. Het was namelijk mogelijk om er veel geld in te stoppen om zo snel progressie te boeken en dat lijkt heel erg veel op het ‘pay2win’-principe. Dat zou natuurlijk niet erg zijn als het om een free-to-play-spel zou gaan, maar het is absoluut onacceptabel bij een titel als Star Wars: Battlefront 2.

Een heel groot deel van de community kwam in actie en er ontstond een soort van revolutie. Pre-orders werden geannuleerd, verschillende reviews kregen de minimale score en op MetaCritics.com heeft het spel nu een gemiddelde van 0,8. Een enorme teleurstelling voor ontwikkelaar DICE en uitgever EA. Hierdoor hebben ze dan ook besloten om de microtransacties voorlopig uit te schakelen en deze op een later moment weer te activeren, maar dan wel op de juiste manier. Dit alles maakt het erg lastig om deze game op de juiste manier te beoordelen en heeft dus voor deze review-in-progress gezorgd. Op het moment dat er meer duidelijkheid is over het toepassen van microtransacties zullen wij een definitieve recensie plaatsen.

Een groot punt van kritiek bij het eerste deel was het ontbreken van een singleplayercampagne. DICE heeft hier gehoor aan gegeven en in Star Wars: Battlefront 2 kun je aan de slag met onder andere Iden Versio in de campagne. Het verhaal past perfect in het bestaande Star Wars-universum en is op het gebied van muziek en geluid alsmede grafisch een waar spektakel. Helaas duurt het allemaal niet zo heel erg lang, want de gemiddelde gamer zal binnen vijf uur door het verhaal heen zijn. Ook voelt het soms een beetje onlogisch aan wat waarschijnlijk te maken heeft met het tijdsbestek waarin het verhaal vertelt moet worden.

De campagne is niet de enige manier om alleen te spelen, want ook in de arcade-modus heb je niet per se een tweede persoon nodig. Het is vooral een voorbereiding op de multiplayer, alleen ontbreken hier de luchtgevechten. Voor de rest kun je alles doen wat in de multiplayer ook mogelijk is. Hierdoor kun je vast wennen aan de verschillende klassen, Star Cards en wapens. De multiplayer kan behoorlijk overweldigend zijn en de arcade-modus is een prima manier om je klaar te stomen.

De multiplayer-modi zijn, net zoals in het vorige deel, voor de meeste mensen het belangrijkst. Dit is ook precies waar Star Wars: Battlefront 2 het beste naar voren komt. De gameplay is enorm goed en de hoeveelheid content zorgen ervoor dat de nodige uurtjes verloren zullen gaan aan deze game. Er is helaas wel een heel groot probleem en dat is het progressiesysteem. Het uitschakelen van de microtransacties verandert overigens nog niet heel erg veel, want nu zul je lootcrates moeten kopen met credits en deze kosten enorm veel tijd om te verdienen. Dit zorgt ervoor dat het onmogelijk is om op dit moment een eerlijk oordeel te geven over de multiplayer en dus het spel als geheel. Het progressiesysteem gaat namelijk veranderen en dat kan ervoor zorgen dat de multiplayer van matig naar goed gaat.