LA Noire Remastered

LA Noire is nog steeds een bijzondere game en de opgepoetste versie is zeker het herbeleven waard. Dat dit nu ook onderweg kan, is een mooie bonus, maar de Nintendo Switch-versie heeft zo nu en dan wel last van framedrops.

Rockstar Games is vooral bekend van de Grand Theft Auto-spellen en is vanwege die reeks al meerdere malen in opspraak gekomen. De GTA-serie zou geweld verheerlijken en voor slecht gedrag zorgen. Toch was dit bedrijf ook verantwoordelijk voor L.A. Noire, een door Team Bondi ontwikkelde game die juist draaide om het handhaven van de wet. Die bijzondere titel is nu naar de huidige generatie consoles, inclusief de Nintendo Switch, gebracht in de vorm van LA Noire Remastered.

Het verhaal speelt zich af in het Los Angeles van de jaren ’40 en focust zich op agent Cole Phelps. Hij start als een simpele agent op de straat, maar komt al snel in aanraking met behoorlijke geweldsdelicten. Je krijgt als speler met steeds lastigere zaken te maken, zoals de beruchte Black Dahlia-moord. Door hier adequaat op te reageren, werk je jezelf langzaamaan op tot een succesvol detective.

LA Noire

Op het eerste gezicht lijkt LA Noire een tegenhanger van de GTA-spellen, maar het gaat hier wel degelijk om een totaal andere ervaring. Het gebruikt de open wereld niet als speeltuin, maar als echte authentieke setting. Hierbij maakte het gebruik van revolutionaire gezichtsanimaties. Ondanks de wat gedateerde graphics heeft het hierdoor nog steeds een tijdloze kwaliteit. Het doortasten van verklaringen weet nog steeds voor de nodige verdieping te zorgen, de unieke gameplay geeft je echt het gevoel dat je moet denken als een detective.

De oorspronkelijke release wist veel lof te ontvangen, maar de mogelijke reacties bij ondervragingen zaaiden aanvankelijk wel wat verwarring. Het spel gaf de dialoogopties Truth, Doubt en Lie. Maar de reacties van Phelps kwamen hierbij direct erg confronterend over. In LA Noire Remastered zijn deze keuzes veranderd in Good Cop, Bad Cop en Accuse. Deze benamingen dekken de lading een stuk beter, maar voelen nog steeds niet altijd even passend. Hierdoor kan het nog altijd gebeuren dat Phelps niet reageert zoals je vooraf in gedachten had.

Dat de game nu door de Nintendo Switch-uitgave ook onderweg is te spelen, vormt een leuke bonus. Deze versie heeft tevens een aantal unieke features. Zo zijn er uitgebreide touch-screen-mogelijkheden die het gebruik van een controller zowat overbodig maakt. Er is duidelijk genoeg zorg aan deze port besteed, al vertoont de Switch-versie wel soms wat framedrops. De ervaring is niet zo soepel als bij de Xbox One- en PlayStation 4-versies. Desondanks is LA Noire Remastered zeker weer een speelbeurt waard, de vorm is hierbij vooral afhankelijk van persoonlijke voorkeur.