Pokémon Ultra Sun en Pokémon Ultra Moon

Pokémon Ultra Sun en Pokémon Ultra Moon zijn in elk opzicht een verbetering op hun karige voorgangers, die nu vooral voelen als dure demo's. Dit wat dubbele gevoel doet gelukkig geen afbreuk aan de nieuwe games, deze staan garant voor flink wat nieuwe avonturen.

De release van Pokémon Sun en Moon wist een jaar geleden niet bijzonder veel indruk te maken. Het was dan ook niet vreemd dat dit het einde van het 3DS-tijdperk van Pokémon leek en geruchten over een Nintendo Switch-titel begonnen zich al vrij snel te verspreiden. Toch bleek later dat er nog een laatste duo spellen voor de oude handheld zou verschijnen: Pokémon Ultra Sun en Pokémon Ultra Moon. Deze zijn in ieder geval een stuk beter dan hun voorgangers, waarmee de 3DS alsnog een waardig afscheid krijgt.

De Pokémon-games zijn nooit heel uitdagend geweest, tenzij je je stort op het vechten tegen andere spelers. In Sun en Moon was de uitdaging wel erg ver te zoeken: alles werd voorgekauwd middels ellenlange uitleggen en je kreeg vaak het idee er alleen maar te zijn om de A-toets in te drukken. De nieuwe Pokémon en vooral de plaatselijke Alola-varianten waren een leuke toevoeging, maar hun beperkte kracht en de weinige mogelijkheden om efficient aan een team te werken, lieten het spel na het verhaal al vrij snel doodbloeden.

Pokémon Ultra Sun en Pokémon Ultra Moon zijn in meerdere opzichten een gigantische stap voorwaarts. Eigenlijk worden alle kritiekpunten die we op de voorgangers hadden, verholpen in deze nieuwe varianten. Hierdoor is het ditmaal een stuk makkelijker om optimaal van de leuke Alola-regio te kunnen genieten. De dialogen zijn dit keer niet meer absurd lang en ook de Rotom-dex is een stuk minder hinderlijk aanwezig. Daarnaast is er een grotere variatie aan Pokémon te vinden, waaronder talloze legendarische. Hierdoor heb je een groter gevoel van avontuur en meer zin om ook na het verhaal aan je team verder te werken en de wereld te blijven verkennen.

We kunnen niet echt spreken van vervolgdelen: de Ultra-titels spelen zich in een alternatief universum af, wat vooral een excuus lijkt voor de terugkerende elementen. De games zijn eigenlijk veredelde remakes die erg vroeg zijn verschenen. Dit hadden de oorspronkelijke Pokémon Sun en Moon moeten zijn en de wat karige voorgangers krijgen nu een behoorlijk wrange nasmaak. Het lijkt een pure marketingtruc die de Pokémon-fans vorig jaar in de maling heeft genomen met (wat nu voelt als) een prijzige, lange demo. Dit gevoel is jammer, maar zou geen afbreuk moeten doen aan deze nieuwe titels. Pokémon Ultra Sun en Pokémon Ultra Moon zijn gewoon weer erg leuke toevoegingen aan de langlopende reeks. Wij zijn erg benieuwd naar wat de Nintendo Switch zal brengen, maar voorlopig kunnen we nog even zoet zijn met deze laatste 3DS-versies.